Treceți la conținutul principal

Postări

Like!

Creierul şi umorul 1

To ţ i oamenii percep umorul si se amuz ă ? Evident, nu. De ce? Ce se întâmplă în creier atunci când percepi o glumă ? O percepi ? Dar când o înţelegi ? Dar când îţi pare amuzantă ? Care sunt condiţiile neurologice pentru asta ? S-au realizat studii imagistice funcţionale în creierul sănătos, folosind stimuli diverşi: ·         desene animate nesubtitrate ·         benzi desenate ·         videoclipuri de comedie etc. S-a urmărit distribuţia reţelelor corticale şi subcorticale în procesarea percepţiei şi înţelegerii umorului din punct de vedere -          cognitiv -          social -          afectiv al răspunsului creierului. Rezultatele au arătat că joncţiunea temporo-parietală este implicată în analiza cognitivă a stimulilor potenţial umoristici . Acest lucru este în concordanţă cu un rol propus pentru această regiune pentru procesarea informaţiei relevante social în cazul umorului care se bazează pe încălcarea normelor fizice sau sociale .

Surpriza

I s-a provocat o dulce stare regresiv ă . Nu dintr-acelea în care intri  ş i din care nu mai (vrei s ă ) ie ş i. Aceasta a fost din cele în care se repar ă ce ( ş i dac ă) era de reparat ş i din care ie ş i ca ş i cum nici n-ai fi intrat.

Introspecţii cu umor

Mi s-a spus adesea c ă pentru mine lucrurile minore sunt importante. Ridic la rang superior ceea ce este banal sau prea rar. C a cineva care nu ignor ă p ă rerea altcuiva, am început s ă -mi pun întreb ă ri. Deci M ă întreb dac ă nu este asamanator cu cazul activit ăţ ilor rutiniere, repetitive, pe care ajungi s ă le exerci ţ i din .. obi ş nuin ţă .  Devin minore, banale, î ţ i intr ă în automatism, îns ă te transform ă , te modeleaz ă în timp, ş i tu nici nu mai ş tii ce ş i nici cum ai devenit persoana de acum. Mai savurezi apa dintr-un pahar, printre alte banalit ă ţ i, chiar considerând- o inodor ă , incolor ă ş i .. insipid ă ? Gânde ş ti acum diferit fa ţă de cum ai f ă cut-o data trecut ă în raport cu acela ş i eveniment sau unul foarte asem ă n ă tor pe care.... se pare c ă -l g ă se ş ti identic în virtutea bias-ului cognitiv, de exemplu ? Mergi la un examen  s au  l a un interviu  sau  întâlne ş ti o persoan ă nou ă foarte agre

Comédie mare

În ultima săptămână am trăit într-o nebuloasă . Realitatea s-a transformat într-un morfism la graniţa delirului colectiv. În ultima săptămâna am devenit mai toţi nişte …. nebuni frumoşi . Nebuni frumoşi cu riscurile de rigoare. Care riscuri ? Mă întreb şi eu acum, fără luciditatea completă încă dobândită. Poate mi-o voi recupera pe măsură scrierii acestui text. Să nu te întrebi dacă îmi doresc să se-ntâmple aşa ! Poveşti fabuloase, personaje cu interiorul întors pe faţă parcă. Toţi manifestează, exprimă, inventează. Biblioteca s-a mobilizat şi s-a mutat în stradă. Circulă odată cu oamenii, cu mesajele lor. Motivele s-au înmulţit, au devenit altele, s-au rafinat pe măsură ce şirul evenimenţial a defilat cu noi şi noi informaţii. Am imersat cu toţii, mai mult sau mai puţin conştient într-un fel de “folie a deux”, cu precizarea că nebunia a fost şi e a multora. Fiecare a avut o nebunie proprie care este greu de susţinut că nu a fost şi a celorlalţi în aces

Melancolia 2

În Melancolia 1 mă întrebam dacă melancolia este chiar o tulburare mintală şi dacă nu are cumva şi valenţe creative. Aici am să o compar cu depresia cu care se pare că se confundă pe alocuri conform semiologiei psihiatrice. Despre valenţele creative, adică despre mitul psihopatologie- creativitate într-un articol viitor. Psihiatric , melancolia este un sindrom cu o istorie lungă care si-a schimbat subtil semnificatia de-a lungul editiilor DSM- urilor. Are  caracteristici psihopatologice specifice si distincte de ale depresiei majore. Este neglijată în evaluarea clinică   ș i in selec ț ia tratamentului de ș i este  diferen ț ial receptivă la interven ț ii specifice de tratament . Caracteristici clinice   1. perturbarea afectului disproporţionată la factorii de stres, marcată de reţinere şi declaraţii morbide, răspuns emoţional slab, dispoziţie nonreactiva, anhedonie 2. tulburări psihomotorii exprimate că retard/ agitaţie spontană (nelinişte motorie

Melancolia 1

Acest articol nu are legătură cu filmul scris şi regizat de Lars von Trier, poate doar prin coincidenţa subiectului şi a numelui,  ci mai degrabă cu diferenţa dintre depresie şi melancolie (dacă există şi cum şi cât ?) şi- ntr- un fel cu cartea  “ In Praise of Melancholy and How It Enriches Our Capacity for Creativity ” (imboldul inspiraţional) deci legătura ei cu creativitatea. “ In Praise of Melancholy and How It Enriches Our Capacity for Creativity ” are ca tem ă  principal ă   obsesia pentru fericire , ca subiect manipulat de mass-media, creându-se  astfel industria din spatele fericirii, eliminându-se orice emoţie inconfortabilă cu potenţial revitalizator. Ce cred despre fericire şi despre ce fel de fericire am scris aici , aici şi aici . Un alt subiect tratat a fost neacceptarea, toleranţa scăzută pentru emoţiile negative: tristeţe, melancolie. Ce facem cu acestea ? Le ignorăm ? .. mai dificil. Le negăm ? De cele mai multe ori, crezând că astfel au dispărut….

Cum creezi umor ?

Te interesează să afli indicii (restul va fi opera ta) despre cum să scrii cu umor şi, sau despre cum se scrie cu umor ? Sau cel putin s ă  prive ş ti lumea  şi pe tine  cu umor ? Care sunt câteva ingrediente cheie pentru asta ( restul, în imaginaţia ta) ?         observă lucrurile amuzante cotidiene/ mai degrabă cotidianul pe care să-l interpretezi drept amuzant De exemplu, ţi s-a întâmplat să sustragi un obiect (să- i spunem carte) de pe un raft şi celelalte din apropierea lui “să vină către tine” (jos) ? Mie, da. Ai reuşit să priveşti cu .. autoironie şi amuzament întâmplarea ? Eu, da. Ar fi fost mai simplu sa adopţi această atitudine dacă i s-ar fi întâmplat unei alte persoane pe care o observai ? Ai  "reuşit" să aluneci pe zăpadă/ pe gheaţă până acum ? Care a fost prima ta reacţie ? Dar apoi ? Te-ai identificat cu vreun tip de umor, cum ar fi cele de aici ?             identifică detaliile - cu cât sunt mai specifice detaliile, cu atât