Mi s-a
spus adesea că pentru
mine lucrurile minore sunt importante. Ridic la rang superior ceea ce este
banal sau prea rar.
Ca cineva care nu ignoră părerea altcuiva, am început să-mi pun întrebări.
Ca cineva care nu ignoră părerea altcuiva, am început să-mi pun întrebări.
Deci
Mă întreb dacă nu este asamanator cu cazul activităţilor rutiniere,
repetitive, pe care ajungi să le exerciţi din .. obişnuinţă.
Devin minore, banale, îţi intră în automatism, însă te transformă, te modelează în timp, şi tu nici nu mai ştii ce şi nici cum ai devenit persoana de acum.
Devin minore, banale, îţi intră în automatism, însă te transformă, te modelează în timp, şi tu nici nu mai ştii ce şi nici cum ai devenit persoana de acum.
Mai savurezi apa dintr-un pahar, printre alte
banalităţi, chiar considerând- o inodoră,
incoloră şi ..insipidă ?
Gândeşti acum diferit faţă de cum
ai făcut-o data trecută în raport cu acelaşi
eveniment sau unul foarte asemănător pe care.... se pare că-l găseşti identic în
virtutea bias-ului cognitiv, de exemplu ?
Mergi la un examen
sau
la un interviu
sau
întâlneşti o persoană nouă foarte agreabilă cu aceleaşi temeri de alte daţi, desigur că nu mai ştii de când şi gânduri nerealiste şi neverificate în realitate ?
sau
la un interviu
sau
întâlneşti o persoană nouă foarte agreabilă cu aceleaşi temeri de alte daţi, desigur că nu mai ştii de când şi gânduri nerealiste şi neverificate în realitate ?
Aşa a început şi interesul meu privind umorul despre
care mi s-a spus că este
subiect minor şi nu este
“de efect”. Cercetările
mi-au confirmat că
efectul nu este într-adevăr
unul major. Însă dacă asta se întâmplă atunci este de neluat in seamă ?
Răspunsul meu a fost şi este nu.
Cum spuneam mai demult, există diverse teorii ale umorului
care încearcă să-l explice: ce funcţii sociale serveşte, şi ceea ce ar fi
considerat plin de umor.
Printre tipurile predominante de teorii care încearcă să
ţină seama de existenţa umorului, există:
• teorii
psihologice, dintre care marea majoritate consideră umorul a fi un comportament
foarte sănătos
• teorii
spirituale, care consideră umorul a fi un mister inexplicabil, experienţă
mistică.
Cu toate că diferite teorii clasice ale umorului şi
râsului pot fi găsite în literatură academică contemporană, trei teorii ale
umorului apar în mod repetat:
1. teoria
eliberării
2. teoria
superiorităţii
3. teoria
incongruenţei
Printre cercetările actuale, nu există niciun consens cu
privire la care dintre aceste trei teorii ale umorului este cea mai viabilă.
În ultimele decenii, o serie de studii au cercetat
activarea cerebrală indusă de stimulul amuzant, structurile implicate şi
facultăţile neuropsihice necesare pentru înţelegerea glumei, de exemplu,
memoria de lucru şi flexibilitatea mentală. Pe de altă parte, există multe
aspecte ale umorului, cum ar fi producţia glumelor, care nu au fost frecvent
studiate neuropsihic.
În plus, există puţine cercetări cu privire la efectul
îmbătrânirii cerebrale asupra
diferitelor aspecte ale prelucrării umor ului.
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Spune-ți părerea!