Treceți la conținutul principal

.

.

Introspecţii cu umor



Mi s-a spus adesea că pentru mine lucrurile minore sunt importante. Ridic la rang superior ceea ce este banal sau prea rar.
Ca cineva care nu ignoră părerea altcuiva, am început să-mi pun întrebări.


Deci

Mă întreb dacă nu este asamanator cu cazul activităţilor rutiniere, repetitive, pe care ajungi să le exerciţi din .. obişnuinţă
Devin minore, banale, îţi intră în automatism, însă te transformă, te modelează în timp, şi tu nici nu mai ştii ce şi nici cum ai devenit persoana de acum.

Mai savurezi apa dintr-un pahar, printre alte banalităţi, chiar considerând- o inodoră, incoloră şi ..insipidă ?

Gândeşti acum diferit faţă de cum ai făcut-o data trecută în raport cu acelaşi eveniment sau unul foarte asemănător pe care.... se pare că-l găseşti identic în virtutea bias-ului cognitiv, de exemplu ?

Mergi la un examen 
sau 
la un interviu 
sau 
întâlneşti o persoană nouă foarte agreabilă cu aceleaşi temeri de alte daţi, desigur că nu mai ştii de când şi gânduri nerealiste şi neverificate în realitate ?

Aşa a început şi interesul meu privind umorul despre care mi s-a spus că este subiect minor şi nu este “de efect”. Cercetările mi-au confirmat că efectul nu este într-adevăr unul major. Însă dacă asta se întâmplă atunci este de neluat in seamă ?
Răspunsul meu a fost şi este nu.

Cum spuneam mai demult, există diverse teorii ale umorului care încearcă să-l explice: ce funcţii sociale serveşte, şi ceea ce ar fi considerat plin de umor.
Printre tipurile predominante de teorii care încearcă să ţină seama de existenţa umorului, există:

•        teorii psihologice, dintre care marea majoritate consideră umorul a fi un comportament foarte sănătos
•        teorii spirituale, care consideră umorul a fi un mister inexplicabil, experienţă mistică.

Cu toate că diferite teorii clasice ale umorului şi râsului pot fi găsite în literatură academică contemporană, trei teorii ale umorului apar în mod repetat:

1.       teoria eliberării
2.       teoria superiorităţii
3.       teoria incongruenţei

Printre cercetările actuale, nu există niciun consens cu privire la care dintre aceste trei teorii ale umorului este cea mai viabilă.

În ultimele decenii, o serie de studii au cercetat activarea cerebrală indusă de stimulul amuzant, structurile  implicate şi  facultăţile neuropsihice necesare pentru înţelegerea glumei, de exemplu, memoria de lucru şi flexibilitatea mentală. Pe de altă parte, există multe aspecte ale umorului, cum ar fi producţia glumelor, care nu au fost frecvent studiate neuropsihic.
În plus, există puţine cercetări cu privire la efectul îmbătrânirii cerebrale  asupra diferitelor aspecte ale prelucrării umor ului.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Selfie

Social media este expresia exhibiționismului nostru. Imaginea și informațiile de pe de profil se schimbă frecvent parcă încercând o perfectizare absolută a momentului prezent. Mai vedem în viitor...  Poate că și dorința de a comunica într-o lume în care nimeni nu te ascultă (mergi la psiholog, psihoterapeut!) un conținut veridic într-o lume a fake-news-urilor și a anonimatului social (excepțiile fac influencerii, desigur) stă la baza acestui tfenomen. Peste decenii, poate va există cineva genial probabil dintr-un post post n post modernism care va explică ce ni se întâmpla acum dincolo de ”studiile” din psihologie absolut critice  cu convingerea că au dreptate. Un fapt clar este că sfera esteticii a ajuns să joace un rol din ce în ce mai important în lumea de astăzi, modelând fiecare aspect al culturii noastre contemporane și al vieții de zi cu zi, de la practicile noastre de consum, la modul în care folosim internetul și întregul stil de viață. Cuvântul anului din ...

Decizia

Vin uneori momentele Acelea .... Acelea, le ştim cu toţii.Pot fi chiar toate, de ce nu?  Atunci când sim ţi  nu ştiu ce în stomac şi devine şi mai clară relaţia dintre minte şi corp.  Atunci când luarea unei decizii se impune cu desăvârşire. Nu suportă amânare, fie şi subiectiv (de fapt, de cele mai multe ori mai întâi subiectiv). O răscruce nu de vânturi, ci de gânduri se prezintă în faţa ochilor  ş i a minţii, de fapt în faţa fiinţei pe de-a-ntregul. O răscruce cu toată ambivalenţa ei de 2 c ă i sau mai multe. Să rămâi pe loc sau să înaintezi şi-n ce fel ? Ce să faci ? Sa  î ncepi cu conceptualizarea  rămasului pe loc  şi  a  înaint ării  şi implica ţii sau s ă   r ă mai indiferent (la tine  însuți )? Acestea sunt întrebările.

Cine ești, cine sunt?

Rândurile de mai jos nu sunt propriu-zis despre (re)găsirea identităţii sau autocunoaştere deşi dacă vrei.... pot fi şi  despre asta. Pentru un timp oamenii fac parte constitutiv ă  din viața, din acțiunile, din gândurile, angoasele și euforiile, din liniștea și visurile tale.  Pentru același timp tu ești parte constitutivă din viața acelor oameni. Dacă timpurile voastre nu se sincronizează  atunci viețile voastre interioare coexstă.... un timp.  Dacă timpurile voastre se sincronizează  atunci viețile voastre interiare coexstă pentru un timp nelimitat, simultan cu căderile, cu zborurile, cu întoarcerile și abandonul temporar.  Ce rămâne totuși pe tărâmul rugos al amintirilor incerte și ele, poate la fel de incerte ca prezentul însuși? \