Melancolia autumnală este simplă: culmea vieții se află în urmă, iar în față se află doar parfumul perisabil al frunzelor căzute și al pământului umed, un cer de nori de plumb și tăcerea unei naturi adormite.
În mod curios, în cultura japoneză
clasică, sentimente similare sunt legate nu numai de toamnă, ci și
de primăvară. Și există un motiv - aceste două anotimpuri sunt
atât de asemănătoare! Poeții japonezi scriu:
După ce
a trecut primăvara
Mătur rămășițele ei -
frunzele
căzute...
*
Acele flori de curmal japonez
care
abia ieri au căzut -
deja îngălbenindu-se...
*
Primăvara
se strecoară,
zăbovind doar puțin
în cireșul târziu
înflorit...
-Buson
Uneori, trecerea primăverii
este un motiv de jale autentic:
Să jelesc pentru
primăvară -
să jelesc fără speranță
pentru viața
mea muritoare rapid...
-Kyōshi
Stilul de gândire pe care îl întâlnim în cultura japoneză
clasică nu tratează perfecțiunea ca valoare supremă. Aici rezidă
diferența sa fundamentală față de gândirea occidentală,
impregnată de idealismul platonician.
Platon învăța că
există o lume a Formelor - esențe ideale ale tuturor lucrurilor -
care este adevărata realitate și că, prin filosofie și
cunoaștere, scopul uman este să se apropie mai mult de această
lume. În această paradigmă, o cochilie tinerească, impecabilă,
este primul pas către Frumusețea adevărată și
universală.
Viziunea orientală temperează acest impuls
idealist: există mai puțină căutare a perfecțiunii dincolo de
viața pământească. Da, tinerețea este frumoasă - cea mai
frumoasă dintre toate! - dar și decolorarea este frumoasă, pentru
că afirmă valoarea vieții, ne amintește de finitudinea ei, ne
ascuțește percepția frumuseții în clipă, risipește îndoielile
care vin odată cu căutările spirituale chinuitoare și ne întoarce
în prezent.
Melancolia este soarta umană. Iar melancolia are o virtute
terapeutică: odată exprimată, regretul devine un medicament pentru
inimă. A ne înăbuși sentimentele și a încerca să privim
această lume schimbătoare cu o detașare rece înseamnă a
interzice inimii cel mai natural răspuns la anxietatea pe care viața
o trezește în noi.
Poeții japonezi ale căror
opere le împletesc în această reflecție nu ne cheamă la o
tristețe depresivă, ci la o experiență a trecerii ca mijloc de
eliberare.
Ideea de trecere (無常,
mujō), inițial înrădăcinată în filosofia budistă, a căpătat
o dimensiune estetică în cultura japoneză și a devenit
fundamentul unei sensibilități vitale pentru înțelegerea Japoniei
și prețioasă pentru cultura mondială — mono no aware.
cum
ar trebui să trăiască un om,
Voi răspunde: fie ce-o
fi!
Ploaiea să fie ploaie, vântul, vânt!
Literatura
În multe privințe, scriitoarele eminente din perioada Heian
(794–1185) au fost cele care au trasat cursul dezvoltării
literaturii japoneze frumoase. Opera lor nu numai că a definit tonul
literaturii curtene a timpului lor, dar a modelat și limba în care
a devenit obișnuit să se vorbească despre sublim - până atunci,
chineza fusese limba literelor în Japonia.
Primatul
femeilor în literatură i-a determinat adesea pe bărbați să-și
publice operele sub nume feminine. De exemplu, poetul Ki no Tsurayuki
și-a atribuit poeziile doamnelor nobile, astfel încât compozițiile
sale să fie mai bine primite la curte:
Undeva în
adâncurile munților,
departe de ochii trecătorilor,
din
copaci cad
miriade de frunze purpurii -
o robă de brocart
pentru noapte...
-Ki no Tsurayuki
Pictura
Sumi-e este arta japoneză a picturii cu cerneală. A ajuns în Țara Soarelui Răsare din China vecină și s-a răspândit alături de budismul zen.
Modelul său a fost shan shui-ul chinezesc — „munți și ape” — în care, cu câteva tușe, artistul sugerează vârfuri muntoase și curgerea râurilor. Sumi-e încântă prin ușurința și implicația sa: o mână de tușe „surprinde” o stare trecătoare a naturii. Totuși, pentru un occidental, ukiyo-e este mai familiar.
Resurse selective
Miwa, T. „Conditions Controlling the Timing of the Autumn Migration to Hibernation Sites in a Japanese Headwater Frog, Rana Sakuraii”. Journal of Zoology, vol. 304, nr. 1, ianuarie 2018, pp. 45–54. DOI.org (Crossref), https://doi.org/10.1111/jzo.12495.
Lijphart, Arend. Democracy in Plural Societies: A Comparative Exploration. Yale University Press, 1980. K10plus ISBN