Îmbătată cumva dar totuşi lucidă, de suflul evenimentelor culturale care au fost şi sunt în această perioadă (şi de parfumul florilor de tei, desigur) mi-a venit ideea scrierii unui articol despre.. un anume subiect (ce-mi provoacă şi mie teatrul.. uneori), am ales fragmentul de mai jos dintr-o opera bine cunoscută (cred ca nici nu mai era nevoie să-i scriu referinţa).
L-am considerat un potrivit preambulul al acelui articol viitor.
L-am considerat un potrivit preambulul al acelui articol viitor.
Te invit să identifici ideile cheie şi să le şi trăieşti
puţin în interiorul tău asemenea mie dar in felul tău.
Acum arta, data viitoare ştiinţa, deşi nu sunt chiar separate cele două !
“NINA: (....)
Cum se simte celebritatea? Ce simți când ştii că eşti elebru?
TRIGORIN: Ce simt? Cred că... nimic. La asta
nu m‐am gândit niciodată. (Gândindu‐se.) Una din două: sau dumneata
exagerezi celebritatea mea, sau celebritatea nu se simte deloc.
NINA: Dar când citeşti despre dumneata în
gazete?
TRIGORIN: Când te laudă, e plăcut, iar când
te înjură — vreo două zile nu mai eşti în apele tale.
NINA: Ce lume minunată! Dac‐ai şti cât te invidiez.
Ursitele oamenilor sunt atât de deosebite! Unii abia târăsc după ei
o existență plictisitoare şi
neînsemnată, semănând cu toții între ei, toți nefericiți. Altora — dumitale, de pildă, şi eşti unul la
un milion — le e dat să aibă o viață interesantă, luminoasă, plină de conținut... Eşti fericit...
TRIGORIN: Eu? (Dând din umeri.) Cum să‐ți spun... dumneata vorbeşti de
celebritate, de fericire, de o viață luminoasă şi interesantă, dar pentru
mine, iartă‐mă,
toate cuvintele astea frumoase sunt ca o dulceață din care eu nu gust
niciodată. Eşti foarte tânără şi foarte bună.
NINA: Viața dumitale e atât de frumoasă!
TRIGORIN: Ce vezi în ea atât de frumos? (Se
uită la ceas.) Uite, acum trebuie să mă duc să scriu. Iartă‐mă, nu am timp... (Râde.)
Dumneata ai pus, cum se spune, degetul pe rană şi eu mă simt
tulburat şi aproape puțin supărat. Dar fie! Hai să vorbim.
Să vorbim despre minunata şi luminoasa mea viață... De unde să începem?
(Se gândeşte puțin.) De multe ori eşti stăpânit de idei stăruitoare:
ziua şi noaptea nu te gândeşti decât la lună, de pildă. Am şi eu o
lună a mea. Zi şi noapte duc povara unui gînd ce nu
mă părăseşte... Trebuie să scriu, trebuie să scriu, trebuie... N‐am isprăvit bine o
povestire, când, nu ştiu de ce, trebuie să scriu o a doua, apoi o a
treia, după a treia o a patra... Aşa, scriu şi eu cum aş merge
cu caii de poştă, fără întrerupere, şi nu pot altfel. Şi acum te‐ntreb: ce e luminos şi
minunat în toate astea? O, ce viață barbară! Uite, acum stau de vorbă cu dumneata,
îmi pun tot sufletul, şi totuşi nu pot să uit nici o clipă că mă aşteaptă o
nuvelă neterminată. Văd un nor care seamănă cu un pian.
Mă gîndesc: trebuie să pomenesc undeva, într‐o povestire, că pe cer
plutea un nor care seamănă cu un pian. Miroase a heliotrop? Repede
îmi fixez în minte: un miros foarte dulce, floarea văduvelor. A se pomeni în
descrierea unei seri de vară. Te iscodesc pe dumneata şi
mă iscodesc şi pe mine, la fiecare frază, la fiecare cuvânt şi
mă grăbesc să închid aceste fraze şi cuvinte în cămara mea literară:
poate‐mi vor trebui! După ce am
isprăvit o lucrare, alerg la teatru sau la pescuit. Ar trebui măcar atunci
să mă odihnesc şi să uit. Da’ de unde! În capul meu
a şi început să se mişte, ca o ghiulea, un subiect nou. Şi
iarăşi mă simt târât spre masa mea de lucru, şi iarăşi
mă grăbesc să scriu, să scriu mereu. Aşa mi se
întîmplă mereu. Neliniştea vine din mine, simt că‐mi irosesc viața, simt că pentru mierea pe
care o împart orbeşte atâtor necunoscuți risipesc polenul celor mai frumoase flori ale mele, le
smulg şi le calc în picioare rădăcinile. Nu sunt oare un nebun?
Oare cunoscuții şi
prietenii mei se poartă cu mine cum s‐ar purta cu un om sănătos? „Ce mai scrii?” „Ce ne vei
mai dărui?” Mereu aceleaşi cuvinte, aceleaşi cuvinte! Şi mi se pare
că toată atenția cunoscuților, laudele şi entuziasmul, toate sunt numai
înşelăciune. Mă mint ca pe un bolnav, şi uneori mi‐e teamă că se
vor apropia de mine pe furiş, pe la spate, că mă vor înşfăca şi
mă vor duce ca pe Poprişcin la balamuc! Chiar în anii tinereții mele, în cei mai buni ani ai
mei, ca scriitor începător, a fost un chin neîntrerupt. Scriitorul
mărunt — mai ales când nu‐i merge cu scrisul — se simte stângaci, inutil,
neîndemânatic, nervii îi sînt încordați, iri‐ tați. Dă neîncetat ocol celor apropiați de viața literară şi artistică,
nerecunoscut, neluat în seamă de nimeni, temân‐
du‐se
să privească oamenii în față, asemenea unui jucător pasionat care nu are bani.
Necunoscându‐mi
cititorii, nu ştiu de ce mi‐i închipuiam duşmănoşi şi neîncrezători. De public mi‐era teamă, mă îngrozea. De
câte ori mi se juca o piesă nouă mi se părea că în
sală toți
oamenii bruni îmi sunt vrăjmaşi şi că celor blonzi nici nu le
pasă de mine. O! Ce chinuri îngrozitoare!
NINA: Te‐aş întreba numai dacă inspirația, procesul însuşi al creației nu‐ți dau clipe de adâncă fericire?
TRIGORIN: Da, când scriu e plăcut.
Plăcută e şi citirea corecturii, dar... abia a ieşit lucrarea de sub
tipar şi n‐o
mai pot suferi. Văd că nu e ceea ce trebuia, că am greşit,
că n‐ar
fi trebuit scrisă de fel.(....)
NINA: Iartă‐mă, dar refuz să te înțeleg. Cred mai
degrabă că te‐a răsfățat succesul.
TRIGORIN: Care succes? N‐am fost niciodată încântat
de mine. Nu mă plac ca scriitor. Şi, ce e mai rău, e că mă simt
învăluit ca de‐o
pâclă şi că de multe ori nu înțeleg ce scriu...”
Pescăruşul,
A. Cehov
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Spune-ți părerea!