Treceți la conținutul principal

Like!

Succes



Îmbătată cumva dar totuşi lucidă, de suflul evenimentelor culturale care au fost şi sunt în această perioadă (şi de parfumul florilor de tei, desigur) mi-a venit ideea scrierii unui articol despre.. un anume subiect (ce-mi provoacă şi mie teatrul.. uneori), am ales fragmentul de mai jos dintr-o opera bine cunoscută (cred ca nici nu mai era nevoie să-i scriu referinţa).
L-am considerat un potrivit preambulul al acelui articol viitor.

Te invit să identifici ideile cheie şi să le şi trăieşti puţin în interiorul tău asemenea mie dar in felul tău.

Acum arta, data viitoare ştiinţa, deşi nu sunt chiar separate cele două !
 “NINA: (....) Cum se simte celebritatea? Ce simți când ştii că eşti elebru?

TRIGORIN:   Ce simt? Cred că... nimic. La asta nu mam gândit niciodată.    (Gândinduse.) Una din două: sau dumneata exagerezi celebritatea mea, sau celebritatea nu se simte deloc.

NINA:   Dar când citeşti despre dumneata în gazete?

TRIGORIN:   Când te laudă, e plăcut, iar când te înjură — vreo două zile nu mai eşti în apele tale.

NINA:   Ce lume minunată! Dacai şti cât te invidiez. Ursitele oamenilor sunt atât de deosebite! Unii abia târăsc după ei o existență plictisitoare şi neînsemnată, semănând cu toții între ei, toți nefericiți. Altora — dumitale, de pildă, şi eşti unul la un milion — le e dat să aibă o viață interesantă, luminoasă, plină de conținut... Eşti fericit...

TRIGORIN:   Eu? (Dând din umeri.) Cum să‐ți spun... dumneata vorbeşti de celebritate, de fericire, de o viață luminoasă şi interesantă, dar pentru mine, iartămă, toate cuvintele astea frumoase sunt ca o dulceață din care eu nu gust niciodată. Eşti foarte tânără şi foarte bună.

NINA:   Viața dumitale e atât de frumoasă!

TRIGORIN:   Ce vezi în ea atât de frumos? (Se uită la ceas.) Uite, acum trebuie să mă duc să scriu. Iartămă, nu am timp... (Râde.) Dumneata ai pus, cum se spune, degetul pe rană şi eu mă simt tulburat şi aproape puțin supărat. Dar fie! Hai să vorbim. Să vorbim despre minunata şi luminoasa mea viață... De unde să începem? (Se gândeşte puțin.) De multe ori eşti stăpânit de idei stăruitoare: ziua şi noaptea nu te gândeşti decât la lună, de pildă. Am şi eu o lună a mea. Zi şi noapte duc povara unui gînd ce nu mă părăseşte... Trebuie să scriu, trebuie să scriu, trebuie... Nam isprăvit bine o povestire, când, nu ştiu de ce, trebuie să scriu o a doua, apoi o a treia, după a treia o a patra... Aşa, scriu şi eu cum aş merge cu caii de poştă, fără întrerupere, şi nu pot altfel. Şi acum tentreb: ce e luminos şi minunat în toate astea? O, ce viață barbară! Uite, acum stau de vorbă cu dumneata, îmi pun tot sufletul, şi totuşi nu pot să uit nici o clipă că mă aşteaptă o nuvelă neterminată. Văd un nor care seamănă cu un pian. Mă gîndesc: trebuie să pomenesc undeva, întro povestire, că pe cer plutea un nor care seamănă cu un pian. Miroase a heliotrop? Repede îmi fixez în minte: un miros foarte dulce, floarea văduvelor. A se pomeni în descrierea unei seri de vară. Te iscodesc pe dumneata şi mă iscodesc şi pe mine, la fiecare frază, la fiecare cuvânt şi mă grăbesc să  închid aceste fraze şi cuvinte în cămara mea literară: poatemi vor trebui! După ce am isprăvit o lucrare, alerg la teatru sau la pescuit. Ar trebui măcar atunci să mă odihnesc şi să uit. Da’ de unde! În capul meu a şi început să se mişte, ca o ghiulea, un subiect nou. Şi iarăşi mă simt târât spre masa mea de lucru, şi iarăşi mă grăbesc să scriu, să  scriu mereu. Aşa mi se întîmplă mereu. Neliniştea vine din mine, simt cămi irosesc viața, simt că pentru mierea pe care o împart orbeşte atâtor necunoscuți risipesc polenul celor mai frumoase flori ale mele, le smulg şi le calc în picioare rădăcinile. Nu sunt oare un nebun? Oare cunoscuții şi prietenii mei se poartă cu mine cum sar purta cu un om sănătos? „Ce mai scrii?” „Ce ne vei mai dărui?” Mereu aceleaşi cuvinte, aceleaşi cuvinte! Şi mi se pare că toată  atenția cunoscuților, laudele şi entuziasmul, toate sunt numai înşelăciune. Mă mint ca pe un bolnav, şi uneori mie teamă că se vor apropia de mine pe furiş, pe la spate, că mă vor înşfăca şi mă vor duce ca pe Poprişcin la balamuc! Chiar în anii tinereții mele, în cei mai buni ani ai mei, ca scriitor începător, a fost un chin neîntrerupt. Scriitorul mărunt — mai ales când nui merge cu scrisul — se simte stângaci, inutil, neîndemânatic, nervii îi sînt încordați, iri tați. Dă neîncetat ocol celor apropiați de viața literară şi artistică, nerecunoscut, neluat în seamă de nimeni, temân duse să privească oamenii în față, asemenea unui jucător pasionat care nu are bani. Necunoscândumi cititorii, nu ştiu de ce mii închipuiam duşmănoşi şi neîncrezători. De public miera teamă, mă îngrozea. De câte ori mi se juca o piesă nouă mi se părea că în sală toți oamenii bruni îmi sunt vrăjmaşi şi că celor blonzi nici nu le pasă de mine. O! Ce chinuri îngrozitoare!

NINA:   Teaş întreba numai dacă inspirația, procesul însuşi al creației nu‐ți dau clipe de adâncă fericire?

TRIGORIN:   Da, când scriu e plăcut. Plăcută e şi citirea corecturii, dar... abia a ieşit lucrarea de sub tipar şi no mai pot suferi. Văd că nu e ceea ce trebuia, că am greşit, că nar fi trebuit scrisă de fel.(....)

NINA:   Iartămă, dar refuz să te înțeleg. Cred mai degrabă că tea răsfățat succesul.

TRIGORIN:   Care succes? Nam fost niciodată încântat de mine. Nu mă plac ca scriitor. Şi, ce e mai rău, e că mă simt învăluit ca deo pâclă şi că de multe ori nu înțeleg ce scriu...”


Pescăruşul, A. Cehov

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Rolul culorii în mediile pentru promovarea sănătății 1

  Sursa imaginii: https://www.pexels.com/photo/abstract-painting-1595649/ Puțină biologie… teoria fără de care practica nu ar fi posibilă Culoarea este o parte a prcesului percepției din mediul înconjurător în funcţie de diferenţele de lungimi de undă ale luminii. Culoarea este percepută de ochi și interpretată de creier. Perceperea culorii este un proces complicat care implică atributele sursei de lumină, textura suprafețelor și interpretări neurologice. Lumina se reflectă pe suprafețe și transmite un răspuns electrochimic la ochi, care se traduce în culoare în creier. Sunt suprafețe colorate diferite separate printr-un model diferit de semnale neuronale care sunt generate de receptorii de culoare din retina ochiului. Culoarea este un factor fundamental în designul de mediu. Oamenii consideră adesea răspunsul la culoare ca fiind instinctiv și simplu, dar implică o interacțiune foarte complexă între lumina, ochi și creier. Rolul culorii este important nu doar pentru că influenţează

Cine ești, cine sunt?

Rândurile de mai jos nu sunt propriu-zis despre (re)găsirea identităţii sau autocunoaştere deşi dacă vrei.... pot fi şi  despre asta. Pentru un timp oamenii fac parte constitutiv ă  din viața, din acțiunile, din gândurile, angoasele și euforiile, din liniștea și visurile tale.  Pentru același timp tu ești parte constitutivă din viața acelor oameni. Dacă timpurile voastre nu se sincronizează  atunci viețile voastre interioare coexstă.... un timp.  Dacă timpurile voastre se sincronizează  atunci viețile voastre interiare coexstă pentru un timp nelimitat, simultan cu căderile, cu zborurile, cu întoarcerile și abandonul temporar.  Ce rămâne totuși pe tărâmul rugos al amintirilor incerte și ele, poate la fel de incerte ca prezentul însuși? \

Decizia

Vin uneori momentele Acelea .... Acelea, le ştim cu toţii.Pot fi chiar toate, de ce nu?  Atunci când sim ţi  nu ştiu ce în stomac şi devine şi mai clară relaţia dintre minte şi corp.  Atunci când luarea unei decizii se impune cu desăvârşire. Nu suportă amânare, fie şi subiectiv (de fapt, de cele mai multe ori mai întâi subiectiv). O răscruce nu de vânturi, ci de gânduri se prezintă în faţa ochilor  ş i a minţii, de fapt în faţa fiinţei pe de-a-ntregul. O răscruce cu toată ambivalenţa ei de 2 c ă i sau mai multe. Să rămâi pe loc sau să înaintezi şi-n ce fel ? Ce să faci ? Sa  î ncepi cu conceptualizarea  rămasului pe loc  şi  a  înaint ării  şi implica ţii sau s ă   r ă mai indiferent (la tine  însuți )? Acestea sunt întrebările.