de-a lungul istoriei.
Potrivit criticilor, însă, astfel de reprezentări
ale
dizabilităților sunt în mare măsură nerealiste și
stereotipe în sensul că se adresează
clişee predominante
care au fost construite în diferite discursuri despre oamenii
cu
afecțiuni fizice și cognitive.
Colind de Crăciun (în engleză A Christmas Carol, titlul original fiind A Christmas Carol in Prose, Being a Ghost Story of Christmas, Colindă de Crăciun în proză, poveste de Crăciun cu fantome) este o nuvelă scrisă de Charles Dickens, publicată pentru prima dată la Londra de Chapman & Hall în 1843, cu ilustrații realizate de John Leech. Aceasta prezintă povestea lui Ebenezer Scrooge, un bătrân zgârcit care este vizitat de fantoma fostului său partener de afaceri, Jacob Marley, și de spiritele Crăciunului Trecut, Prezent și Viitor. Sub influența acestor vizite, Scrooge trece printr-o profundă transformare, devenind un om mai generos și mai binevoitor.
Poate că-ți este familiară această nuvelă și te-ai gândit sa o (re) parcurgi acum, de Crăciun. În aacest articol mi-am propus sa te informez cu privire lasemnificația mai puțin magică a acestei opere.
Dizabilitatea
era o imagine omniprezentă în ficțiunea secolului al XIX-lea, o
epocă ce a asistat la discuții controversate cu privire la
subiectele de normalitate și devianță.
Considerat de mulți
drept cel mai faimos scriitor al perioadei, Charles Dickens, de
asemenea, pe scară largă
a folosit personaje cu handicap în romanele sale. Unul dintre cele
mai memorabile dintre aceste personajeeste Tiny Tim, un copil cu
dizabilități din romanul lui Dickens A Christmas Carol, al cărui
patetic
condiția îl mișcă foarte mult pe Scrooge,
protagonistul notoriu al narațiunii, facilitând și
grăbindu-i transformarea spirituală. Această lucrare își propune
să analizeze personajul lui Tiny Tim şi influenţa sa asupra
personajului principal în lumina teoriei protezei narative.
Introdusă de criticii c u dizabilități David T. Mitchell și
Sharon L. Snyder, teoria este valabilă în sensul în care consideră
că personajele cu dizabilități au servit drept dispozitive
protetice în multe narațiuni. Ele nu au fost apreciate, descrise și
înțelese pentru cine sunt la fel ca oamenii diferiți din punct de
vedere mintal. Mai degrabă, ele au funcționat doar ca metafore și
simboluri care
au fost construite pentru a transmite un mesaj
moral personajelor și cititorilor „normali”.
Personajul Tiny Tim exemplifică proteza narativă prin
prezența sa scurtă în lucrare care nu face decât să întărească
discursul discriminatoriu al nuvelei.
Critica abordează angajarea stereotipă a personajelor cu dizabilități în literatură, subliniind că aceste „anormalitati ” servesc ca un fel de „proteză” pentru texte în atmosfere discriminatorii. Adică se transformă în instrumente narative care ajută la extinderea intrigii care se preocupă în primul rând de destinele personajelor fără handicap.
Mai
mult, dizabilitatea este uneori folosită pentru a da lecții morale
personajelor „normale” și cititorilor Ceea ce cercetătorii
cu dizabilități găsesc de vină este faptul că stereotipul
personajelor cu dizabilități nu reușește să le înfățișeze ca
agenți umani cu reale experiențele umane și astfel, aceste
personaje nu pot fi cunoscute, înțelese și dmirati pentru ceea ce
sunt .
Altfel spus, construcția dizabilității se referă mai mult la observator decât la subiectul observat.
Mai multe informații
Mitchell, David T., and Sharon L. Snyder. Narrative Prosthesis: Disability and the Dependencies of Discourse. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 2000.
Kanwit, John Paul M. “‘People Mutht Be Amuthed’: Work, Play, and the Dickensian Disabled Child.” Dickens Studies Annual, Vol. 47, 2016, pp. 33-56.
Lacom, Cindy. “‘The Time Is Sick and Out of Joint’: Physical Disability in Victorian England.” PMLA, Vol. 120, No. 2, 2005, pp. 547-552.
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Spune-ți părerea!