Treceți la conținutul principal

.

.

Fotografia și memoria

 



Pe tine ce motivaţii te conduc înainte de a apăsa butonul declanşator al unei camere foto? (se admite și smartphone/iPhone-ul în epoca actuală deși totuși..)

Îți dorești să-ți amintești cu lux de amănunte momentul din obiectiv?
Îți dorești să știi în vremuri imemoriale că ai fost și tu acolo? Crezi că imaginile fotografiate evocă fidel experiența ta. Nu cumva experiența ta se simte și se poartă mai pe dedesubt, prin profunzimi mai mult? 
Sau poate că îți dorești să transformi în artă prin manipulări și imaginaţie ceea ce realitatea n-a putut fi?
Nu continui cu şirul întrebărilor la care nici eu nu am un răspuns clar.

Exceptând fotografiile profesioniştilor, majoritatea fotografiilor sunt aruncate. Numai în 2014, 1,8 miliarde de fotografii au fost încărcate pe Internet în fiecare zi.. ceea ce înseamnă că în acel an au fost încărcate 617 de miliarde de fotografii.
De ce facem și încărcăm atât de multe fotografii? Probabil că există un motiv în legătură cu dorința de a lăsa o impresie pe această lume, dovedind că am fost acolo și că da, am existat și am oprit timpul pe loc.... nu mă întrebați pe mine, un fotograf amator sau poate nici atât, oricum.

Dar scopul acestui articol este altul decât acela de a elucida sensul fotografiei în această lume.
Cum anume ne inflențeaza cognitiv a face și a privi fotografiile fotografiate in timp?
Folosirea pe scară largă a telefoanelor cu cameră foto a făcut mai ușoară ca oricând să captarea, stocarea și partajarea fotografiilor, însă nu se știu prea multe despre modul în care fotografierea unei experiențe (chiar poți fotografia o experiență?) influențează amintirea acelei experiențe.

Un studiu recent realizat (2018) a arătat ca că fotografiile nu prezintă adevărul momentului, în timp. De fapt, fotografiile distorsionează realitatea. Potrivit ipotezei de descărcare (offloading), fotografiile permit oamenilor să înlocuiască propria memorie cu cea a camerei foto pe care se pot baza "să-și amintească" pentru ei. S-a observat că a fost mai puțin probabil ca participanții studiului să-și amintească obiectele pe care le-au fotografiat decât obiectele pe care doar le-au observat.
Deși speculativă, o posibilă interpretare a rezultatelor este că participanții au suferit de un fel de iluzie metacognitivă. Mai exact, fotografiile au dat participanților un sentiment subiectiv de „ținere minte”, ceea ce i-a făcut să creadă că au reținut deja imaginile- nu numai prin camera foto, ci și prin memoria lor - făcând astfel mai puțin probabil să depună eforturi suplimentare pentru memorarea imaginilor. În mod diferit, fotografia ar fi putut determina participanţii să creadă că au reţinut deja, făcându-i mai puţin probabil să folosească strategiile de memorare care ar fi fost utile pentru îmbunătăţirea  memoriei.

Deci
Dacă utilizezi o cameră foto pentru a înlocui sau a completa memoria, aceasta ţi-ar putea schimba întreaga experiență. Dar dacă folosești o cameră pentru a crea arta, adica ceva subiectiv, atunci acea fotografie va conține mai mult decât un instantaneu.



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Selfie

Social media este expresia exhibiționismului nostru. Imaginea și informațiile de pe de profil se schimbă frecvent parcă încercând o perfectizare absolută a momentului prezent. Mai vedem în viitor...  Poate că și dorința de a comunica într-o lume în care nimeni nu te ascultă (mergi la psiholog, psihoterapeut!) un conținut veridic într-o lume a fake-news-urilor și a anonimatului social (excepțiile fac influencerii, desigur) stă la baza acestui tfenomen. Peste decenii, poate va există cineva genial probabil dintr-un post post n post modernism care va explică ce ni se întâmpla acum dincolo de ”studiile” din psihologie absolut critice  cu convingerea că au dreptate. Un fapt clar este că sfera esteticii a ajuns să joace un rol din ce în ce mai important în lumea de astăzi, modelând fiecare aspect al culturii noastre contemporane și al vieții de zi cu zi, de la practicile noastre de consum, la modul în care folosim internetul și întregul stil de viață. Cuvântul anului din ...

Decizia

Vin uneori momentele Acelea .... Acelea, le ştim cu toţii.Pot fi chiar toate, de ce nu?  Atunci când sim ţi  nu ştiu ce în stomac şi devine şi mai clară relaţia dintre minte şi corp.  Atunci când luarea unei decizii se impune cu desăvârşire. Nu suportă amânare, fie şi subiectiv (de fapt, de cele mai multe ori mai întâi subiectiv). O răscruce nu de vânturi, ci de gânduri se prezintă în faţa ochilor  ş i a minţii, de fapt în faţa fiinţei pe de-a-ntregul. O răscruce cu toată ambivalenţa ei de 2 c ă i sau mai multe. Să rămâi pe loc sau să înaintezi şi-n ce fel ? Ce să faci ? Sa  î ncepi cu conceptualizarea  rămasului pe loc  şi  a  înaint ării  şi implica ţii sau s ă   r ă mai indiferent (la tine  însuți )? Acestea sunt întrebările.

Cine ești, cine sunt?

Rândurile de mai jos nu sunt propriu-zis despre (re)găsirea identităţii sau autocunoaştere deşi dacă vrei.... pot fi şi  despre asta. Pentru un timp oamenii fac parte constitutiv ă  din viața, din acțiunile, din gândurile, angoasele și euforiile, din liniștea și visurile tale.  Pentru același timp tu ești parte constitutivă din viața acelor oameni. Dacă timpurile voastre nu se sincronizează  atunci viețile voastre interioare coexstă.... un timp.  Dacă timpurile voastre se sincronizează  atunci viețile voastre interiare coexstă pentru un timp nelimitat, simultan cu căderile, cu zborurile, cu întoarcerile și abandonul temporar.  Ce rămâne totuși pe tărâmul rugos al amintirilor incerte și ele, poate la fel de incerte ca prezentul însuși? \