Treceți la conținutul principal

Like!

"Psihoterapia lui Dumnezeu"


Psihoterapia lui Dumnezeu - Boris Cyrulnik

https://carturesti.ro/carte/psihoterapia-lui-dumnezeu-214308672?gclid=Cj0KCQjw1a6EBhC0ARIsAOiTkrFdkh_w1CLqen1SjIV3P5596RoJsEqQ_hc87LLP3wv9L43q8iKntWsaAstfEALw_wcB


Psihoterapia lui Dumnezeu. Ce ne arată psihologia şi neurologia despre efectul de reziliență al credinţei?

Indiferent de poziționarea mea cu privire la religie, m-a intrigat titlul acestei cărți. 

Apoi am găsit un sens al ei încadrând-o în contextul operei despre reziliență al autorului și al vieții sale.
Nu am fost foarte familiarizată cu conceptul de "Dumnezeu" în psihoterapie. Singurele idei pe care le cunosc sunt ideile clasice ale lui Sigmund Freud și ale lui Albert Ellis.

Boris Cyrulnik are o poveste vie și tragică: supraviețuitor al Holocaustului a lucrat cu războinici copii, cu copii abandonați, cu copii lipsiți de afecțiune.

Titlul provine dintr-o expresie a scriitorului Elie Wiesel: "Dumnezeu suferă pentru că răul există și am nevoie atât de mult de Dumnezeu". Deci, trebuie să îl iei pe Dumnezeu în psihoterapie, pentru că, într-adevăr, "suferă de Auschwitz". Acesta este punctul de pornire teoretic al cărții . Când a fost înființat Grupul de Cercetare pentru Reziliență, doi dintre participanți au spus: "Resiliența este mesajul învierii lui Hristos". A întâlnit opii cu vârste cuprinse între 10 și 12 ani, cu anxietate și atunci s-a întrebat: "De ce ne simțim bine numai în biserică?" Acești copii m-au făcut să mă gândesc la efectul de reziliență al credinței. "Nu știu nimic despre religie ca atare, iar a studia acest fenomen cu datele moderne ale psihologiei teoriilor de atașament și aleneuroștiinței, a fost o pistă interesantă.
Arată că ideea de transcendență este universală și pur umană. În etologie, "teoria minții" pune întrebarea: de ce sunt capabil să citesc în mintea celorlalți? Pot să văd indicii în expresiile feței, în atitudinea lui, în intonarea vocii etc., care îmi permit să interpretez gândurile și intențiile sale. Pot spune "Ea e supărată pe mine" . Numai oamenii pot experimenta fizic o emoție provocată de o reprezentare a realității.

elălalt aspect este influența mediului înconjurător, care ne modelează în legătură cu transcendența: pentru sau împotriva, conform orientării noastre religioase.


"Pentru că ne-am dezbrăcat total de emoțiile reale imaginăm o entitate invizibilă care guvernează și ia nume diferite: Dumnezeu, Allah etc. El este peste tot, este în noi. Se simte în interiorul nostru ca o reprezentare, o senzație puternică, ca dovadă a acestei entități invizibile.

Care este asocierea cu reziliența?
Este transformarea unei suferințe într-o reprezentare absentă. Eu sufăr, dar Dumnezeu mă ajută. Credincioșii se confruntă cu încercările vieții mult mai bine decât necredincioșii. Moartea este relativă în ochii lor. Este doar un pasaj către viața veșnică.”


Boris Cyrulnik analizează nevoia umană de a avea o credinţă şi legătura dintre ataşamentul religios, fie el individual sau colectiv, şi condiţiile sociale, economice, politice sau istorice.

De unde vine credinţa?
Care sunt rădăcinile ei psihosociale?
Cum putem şti de ce în anumite contexte credinţa este pozitivă, iar în altele duce spre dezintegrare?
Cum pot fi înţelese din punct de vedere ştiinţific efectele adesea psihoterapeutice şi uneori perverse ale religiozităţii?


Unul dintre cei mai cunoscuţi psihologi și neuropsihiatri ai lumii ne oferă o viziune inedită cu privire la relaţia  cu religia. O reflecţie originală privitoare la psihoterapia sacrului şi la rolul fundamental pe care îl joacă ataşamentul în sentimentul religios.


Sunt trecute în revistă atât efectele pozitive, cât şi cele negative ale religiozităţii în funcţie de diferiţi factori.











Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Rolul culorii în mediile pentru promovarea sănătății 1

  Sursa imaginii: https://www.pexels.com/photo/abstract-painting-1595649/ Puțină biologie… teoria fără de care practica nu ar fi posibilă Culoarea este o parte a prcesului percepției din mediul înconjurător în funcţie de diferenţele de lungimi de undă ale luminii. Culoarea este percepută de ochi și interpretată de creier. Perceperea culorii este un proces complicat care implică atributele sursei de lumină, textura suprafețelor și interpretări neurologice. Lumina se reflectă pe suprafețe și transmite un răspuns electrochimic la ochi, care se traduce în culoare în creier. Sunt suprafețe colorate diferite separate printr-un model diferit de semnale neuronale care sunt generate de receptorii de culoare din retina ochiului. Culoarea este un factor fundamental în designul de mediu. Oamenii consideră adesea răspunsul la culoare ca fiind instinctiv și simplu, dar implică o interacțiune foarte complexă între lumina, ochi și creier. Rolul culorii este important nu doar pentru că influenţează

Cine ești, cine sunt?

Rândurile de mai jos nu sunt propriu-zis despre (re)găsirea identităţii sau autocunoaştere deşi dacă vrei.... pot fi şi  despre asta. Pentru un timp oamenii fac parte constitutiv ă  din viața, din acțiunile, din gândurile, angoasele și euforiile, din liniștea și visurile tale.  Pentru același timp tu ești parte constitutivă din viața acelor oameni. Dacă timpurile voastre nu se sincronizează  atunci viețile voastre interioare coexstă.... un timp.  Dacă timpurile voastre se sincronizează  atunci viețile voastre interiare coexstă pentru un timp nelimitat, simultan cu căderile, cu zborurile, cu întoarcerile și abandonul temporar.  Ce rămâne totuși pe tărâmul rugos al amintirilor incerte și ele, poate la fel de incerte ca prezentul însuși? \

Decizia

Vin uneori momentele Acelea .... Acelea, le ştim cu toţii.Pot fi chiar toate, de ce nu?  Atunci când sim ţi  nu ştiu ce în stomac şi devine şi mai clară relaţia dintre minte şi corp.  Atunci când luarea unei decizii se impune cu desăvârşire. Nu suportă amânare, fie şi subiectiv (de fapt, de cele mai multe ori mai întâi subiectiv). O răscruce nu de vânturi, ci de gânduri se prezintă în faţa ochilor  ş i a minţii, de fapt în faţa fiinţei pe de-a-ntregul. O răscruce cu toată ambivalenţa ei de 2 c ă i sau mai multe. Să rămâi pe loc sau să înaintezi şi-n ce fel ? Ce să faci ? Sa  î ncepi cu conceptualizarea  rămasului pe loc  şi  a  înaint ării  şi implica ţii sau s ă   r ă mai indiferent (la tine  însuți )? Acestea sunt întrebările.