Treceți la conținutul principal

Like!

Lasă-mă să plâng


Nu, această postare nu are un caracter confesional, nu este o rugăminte ca atare, adică nu este despre mine la modul cel mai direct..
"Nu mai plânge!" este o reacţie prin care se interzice un act fiziologic (cu substrat mai profund, de  mai multe ori, este adevărat) unui copil sau unui adult mai întâi mai mult din nevoia persoanei martore de a finaliza o situaţie care o tulbură peste măsură şi cu care nu ştie ce să facă. Uneori urmează întrebarea "De ce plângi?" care arată o oarecare preocupare pentru persoana carte plânge. întrebare la care probabil că nu se aşteaptă un răspuns.. cel puţin nu în scurt timp (pentru că este nevoie ca persoană să se oprească mai întâi din a plânge, desigur). 
Se plânge din multe motive sau din aproape niciun motiv. 
Dacă se afla motivul şi cel puţin pare a fi unul întemeiat, se livrează sfaturile cu convingerea că vor"salva situaţia pentru toţi: "Fii curajoasă(curajos) !",  "Eşti puternic(a), nu trebuie să plângi", "Nu fii prost Nu plânge!" etc.care de fapt sunt un ansamblu de preconcepţii şi prejudecăţi.
Există multe moduri de a plânge, există chiar o simulare a plânsului. Tu le cunoşti şi diferenţiezi?
Plânsul şi atitudinea faţă de plâns sunt familiare şi cumva atemporale deşi reacţia la plâns nu este universală şi cred că deja te gândeşti şi tu la asta.
Nu am să ofer reţete de comportament pentru gestionarea raportării la sine/ la o persoană care plânge pentru că nu cred în reţete general valabile şi nici nu cred că există (te gândeşti deja la cărţile "self-help"?).

De fapt, ceea ce există  sunt diferenţele în modul în care fiecare dintre noi este construit din punct de vedere fiziologic, anatomic etc.
Sistemul neurologic este  doar unul din sistemele care determină frecvenţa şi intensitatea plânsului.  Deci fiecare dintre noi are în primul rând un prag biologic diferit pentru lacrimi. Apoi, plânsul mai este şi destul de personal şi inter-cultural, de multe ori interzis şi repudiat, aproape un tabu.

Deci să explorăm datele ştiinţifice şi mai puţin ştiinţifice referitor la metodologie despre.. plâns şi efectele sale.

Plânsul a fost definit ca un fenomen secretomotor complex caracterizat prin vărsarea lacrimilor din aparatul lacrimal, fără nicio iritare a structurilor oculare şi adesea însoţită de modificări ale muşchilor expresiei faciale, vocalizări. Poate fi generat de o varietate de evenimente de la cele aparent banale până la cele cruciale, variind de la experienţe negative până la experienţe pozitive.

Plânsul se petrece predominant în situaţii caracterizate prin separare, pierdere şi neajutorare şi fiind copleşit de emoţie puternică, fie ea negativă sau pozitivă.

Istoria lacrimilor începe de la funcţiile antiseptice şi antibacteriene pentru ochi.
Evoluţionist vorbind, a şti cum să plângi este mecanism adaptativ, chiar de supravieţuire. A şti cum să plângi, a plânge bine înseamnă a o face astfel încât să soliciţi ajutor.

Despre plânsul bebeluşilor, caracteristicile acustice ale plânsului şi semnificaţii pentru cei care ştiu să le audă şi identifice (unii cercetători au făcut asta), în referinţe.

Ipotezele recente despre funcţiile plânsului la om subliniază faptul că plânsul măsurat prin efectul lacrimilor vizibile promovează:
·        empatia
·        comportamentul prosocial
·        îngrijirea şi protecţia celorlalţi
·        facilitează legătură socială şi reduce agresiunea interpersonală

Se pare că în prezent nu este clar de la cine şi în ce condiţii pot fi aşteptate reacţii negative la plâns.

Până acum efectele benefice ale plânsului la om s-au investigat în ceea ce priveşte reducerea distresului şi influenţa comportamentului altora.

Efectele benefice ale plânsului au mai fost asociate cu reglarea emoţională (self- soothing) şi catharsis- ul.


Plânsul şi reglarea emoţională


Plânsul calmează?  
În ce condiţii şi pentru cine poate fi benefic sau din contră? 
Acestea sunt întrebările esenţiale privind plânsul la care s-au căutat răspunsuri.

Principala ipoteză este că plânsul serveşte funcţiilor de auto-calmare, dar că acest efect poate fi facilitat, atenuat sau complet neutralizat de mai mulţi factori externi moderatori (de exemplu, experienţa (dis)confortului indus de alţii).

Efectele plânsului depind de mai mulţi factori:
Ø Trăsături ale celui care plânge- personalitate (extraversia a corelat pozitiv cu calmarea în urma plânsului, pe când în cazul anumitor aspecte ale constiinciozităţii, efectul a fost opus)

Ø În domeniul clinic, simptomele depresive şi de anxietate, anhedonia şi alexitimia s-au dovedit a fi legate de starea afectivă post-plâns înrăutăţită

Deşi studiile sunt inconsistente încă, este important să se ţină seama de dovezile care arată că cei care prezintă o ameliorare a stării afective, de cele mai multe ori raportează ameliorarea dacă primesc confort (întelegere, alinare etc.) de la ceilalţi.
Prin urmare, orice beneficii ale dispoziţiei (cel puţin o mare parte a acestora) pot fi rezultatul primirii unui sprijin social.

Mai multe, mai jos.

Referinţe selective:



Mai multe, mai jos.

Referinţe:


Hasson O. (2009). Emotional tears as biological signals. Evol. Psychol.7 363–370

Trimble M. (2012). Why Humans Like to CryTragedy, Evolution, and the Brain. Oxford: Oxford University Press

Vingerhoets A. J. J. M. (2013). Why Only Humans Weep: Unraveling the Mysteries of Tears. Oxford: Oxford University Press.doi:10.1093/acprof:oso/9780198570240.001.0001

Walter C. (2006). Thumbs, Toes, and Tears: and Other Traits That Make Us Human. New York: Walker & Company


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Rolul culorii în mediile pentru promovarea sănătății 1

  Sursa imaginii: https://www.pexels.com/photo/abstract-painting-1595649/ Puțină biologie… teoria fără de care practica nu ar fi posibilă Culoarea este o parte a prcesului percepției din mediul înconjurător în funcţie de diferenţele de lungimi de undă ale luminii. Culoarea este percepută de ochi și interpretată de creier. Perceperea culorii este un proces complicat care implică atributele sursei de lumină, textura suprafețelor și interpretări neurologice. Lumina se reflectă pe suprafețe și transmite un răspuns electrochimic la ochi, care se traduce în culoare în creier. Sunt suprafețe colorate diferite separate printr-un model diferit de semnale neuronale care sunt generate de receptorii de culoare din retina ochiului. Culoarea este un factor fundamental în designul de mediu. Oamenii consideră adesea răspunsul la culoare ca fiind instinctiv și simplu, dar implică o interacțiune foarte complexă între lumina, ochi și creier. Rolul culorii este important nu doar pentru că influenţează

Cine ești, cine sunt?

Rândurile de mai jos nu sunt propriu-zis despre (re)găsirea identităţii sau autocunoaştere deşi dacă vrei.... pot fi şi  despre asta. Pentru un timp oamenii fac parte constitutiv ă  din viața, din acțiunile, din gândurile, angoasele și euforiile, din liniștea și visurile tale.  Pentru același timp tu ești parte constitutivă din viața acelor oameni. Dacă timpurile voastre nu se sincronizează  atunci viețile voastre interioare coexstă.... un timp.  Dacă timpurile voastre se sincronizează  atunci viețile voastre interiare coexstă pentru un timp nelimitat, simultan cu căderile, cu zborurile, cu întoarcerile și abandonul temporar.  Ce rămâne totuși pe tărâmul rugos al amintirilor incerte și ele, poate la fel de incerte ca prezentul însuși? \

Decizia

Vin uneori momentele Acelea .... Acelea, le ştim cu toţii.Pot fi chiar toate, de ce nu?  Atunci când sim ţi  nu ştiu ce în stomac şi devine şi mai clară relaţia dintre minte şi corp.  Atunci când luarea unei decizii se impune cu desăvârşire. Nu suportă amânare, fie şi subiectiv (de fapt, de cele mai multe ori mai întâi subiectiv). O răscruce nu de vânturi, ci de gânduri se prezintă în faţa ochilor  ş i a minţii, de fapt în faţa fiinţei pe de-a-ntregul. O răscruce cu toată ambivalenţa ei de 2 c ă i sau mai multe. Să rămâi pe loc sau să înaintezi şi-n ce fel ? Ce să faci ? Sa  î ncepi cu conceptualizarea  rămasului pe loc  şi  a  înaint ării  şi implica ţii sau s ă   r ă mai indiferent (la tine  însuți )? Acestea sunt întrebările.