Nu, această postare nu are un caracter confesional, nu este o rugăminte ca atare, adică nu este despre mine la modul cel mai direct..
"Nu mai plânge!" este o reacţie prin care se interzice un act fiziologic (cu substrat mai profund, de mai multe ori, este adevărat) unui copil sau unui adult mai întâi mai mult din nevoia persoanei martore de a finaliza o situaţie care o tulbură peste măsură şi cu care nu ştie ce să facă. Uneori urmează întrebarea "De ce plângi?" care arată o oarecare preocupare pentru persoana carte plânge. întrebare la care probabil că nu se aşteaptă un răspuns.. cel puţin nu în scurt timp (pentru că este nevoie ca persoană să se oprească mai întâi din a plânge, desigur).
Se plânge din multe motive sau din aproape niciun motiv.
Dacă se afla motivul şi cel puţin pare a fi unul întemeiat, se livrează sfaturile cu convingerea că vor"salva situaţia pentru toţi: "Fii curajoasă(curajos) !", "Eşti puternic(a), nu trebuie să plângi", "Nu fii prost Nu plânge!" etc.care de fapt sunt un ansamblu de preconcepţii şi prejudecăţi.
Există multe moduri de a plânge, există chiar o simulare a plânsului. Tu le cunoşti şi diferenţiezi?
Plânsul şi atitudinea faţă de plâns sunt familiare şi cumva atemporale deşi reacţia la plâns nu este universală şi cred că deja te gândeşti şi tu la asta.
"Nu mai plânge!" este o reacţie prin care se interzice un act fiziologic (cu substrat mai profund, de mai multe ori, este adevărat) unui copil sau unui adult mai întâi mai mult din nevoia persoanei martore de a finaliza o situaţie care o tulbură peste măsură şi cu care nu ştie ce să facă. Uneori urmează întrebarea "De ce plângi?" care arată o oarecare preocupare pentru persoana carte plânge. întrebare la care probabil că nu se aşteaptă un răspuns.. cel puţin nu în scurt timp (pentru că este nevoie ca persoană să se oprească mai întâi din a plânge, desigur).
Se plânge din multe motive sau din aproape niciun motiv.
Dacă se afla motivul şi cel puţin pare a fi unul întemeiat, se livrează sfaturile cu convingerea că vor"salva situaţia pentru toţi: "Fii curajoasă(curajos) !", "Eşti puternic(a), nu trebuie să plângi", "Nu fii prost Nu plânge!" etc.care de fapt sunt un ansamblu de preconcepţii şi prejudecăţi.
Există multe moduri de a plânge, există chiar o simulare a plânsului. Tu le cunoşti şi diferenţiezi?
Plânsul şi atitudinea faţă de plâns sunt familiare şi cumva atemporale deşi reacţia la plâns nu este universală şi cred că deja te gândeşti şi tu la asta.
Nu am să ofer reţete de comportament pentru gestionarea raportării la sine/ la o persoană care
plânge pentru că nu
cred în reţete general valabile şi nici nu cred că există (te gândeşti deja la cărţile
"self-help"?).
De fapt, ceea ce există sunt diferenţele în modul în care
fiecare dintre noi este construit din punct de vedere fiziologic, anatomic etc.
Sistemul neurologic este doar unul din sistemele care
determină frecvenţa şi intensitatea plânsului. Deci fiecare dintre noi
are în primul rând un prag biologic diferit pentru lacrimi. Apoi, plânsul mai
este şi destul de personal şi inter-cultural, de multe ori interzis şi repudiat,
aproape un tabu.
Deci să explorăm datele ştiinţifice şi mai puţin ştiinţifice
referitor la metodologie despre.. plâns şi efectele sale.
Plânsul a fost definit ca un fenomen secretomotor complex
caracterizat prin vărsarea lacrimilor din aparatul lacrimal, fără nicio iritare
a structurilor oculare şi adesea însoţită de modificări ale muşchilor expresiei
faciale, vocalizări. Poate fi generat de o varietate de evenimente de la cele aparent banale până la cele cruciale, variind de la experienţe negative până la experienţe pozitive.
Plânsul se petrece predominant în situaţii caracterizate prin
separare, pierdere şi neajutorare şi fiind copleşit de emoţie puternică, fie ea
negativă sau pozitivă.
Istoria lacrimilor începe de la funcţiile antiseptice şi
antibacteriene pentru ochi.
Evoluţionist vorbind, a şti cum să plângi este mecanism adaptativ,
chiar de supravieţuire. A şti cum să plângi, a plânge bine înseamnă a o face
astfel încât să soliciţi ajutor.
Despre plânsul bebeluşilor, caracteristicile acustice ale
plânsului şi semnificaţii pentru cei care ştiu să le audă şi identifice (unii
cercetători au făcut asta), în referinţe.
Ipotezele recente despre funcţiile plânsului la om subliniază
faptul că plânsul măsurat prin efectul lacrimilor vizibile promovează:
·
empatia
·
comportamentul
prosocial
·
îngrijirea
şi protecţia celorlalţi
·
facilitează
legătură socială şi reduce agresiunea interpersonală
Se pare că în prezent nu este clar de la cine şi în ce condiţii
pot fi aşteptate reacţii negative la plâns.
Până acum efectele benefice ale plânsului la om s-au investigat în
ceea ce priveşte reducerea distresului şi influenţa comportamentului altora.
Efectele benefice ale plânsului au mai fost asociate cu reglarea
emoţională (self- soothing) şi catharsis- ul.
Plânsul şi reglarea emoţională
Plânsul calmează?
În ce condiţii şi pentru cine poate fi benefic sau din contră?
Acestea sunt întrebările esenţiale privind plânsul la care s-au căutat răspunsuri.
Principala ipoteză este că plânsul serveşte funcţiilor de auto-calmare, dar că acest efect poate fi facilitat, atenuat sau complet neutralizat de mai mulţi factori externi moderatori (de exemplu, experienţa (dis)confortului indus de alţii).
Efectele plânsului depind de mai mulţi factori:
Ø Trăsături ale celui care plânge- personalitate (extraversia a corelat pozitiv cu calmarea în urma plânsului, pe când în cazul anumitor aspecte ale constiinciozităţii, efectul a fost opus)
Ø În domeniul clinic, simptomele depresive şi de anxietate, anhedonia şi alexitimia s-au dovedit a fi legate de starea afectivă post-plâns înrăutăţită
Deşi studiile sunt inconsistente încă, este important să se ţină seama de dovezile care arată că cei care prezintă o ameliorare a stării afective, de cele mai multe ori raportează ameliorarea dacă primesc confort (întelegere, alinare etc.) de la ceilalţi.
Prin urmare, orice beneficii ale dispoziţiei (cel puţin o mare parte a acestora) pot fi rezultatul primirii unui sprijin social.
Mai multe, mai jos.
Referinţe selective:
Referinţe selective:
Mai multe, mai jos.
Referinţe:
Hasson O. (2009). Emotional tears as
biological signals. Evol.
Psychol.7 363–370
Trimble M. (2012). Why Humans Like
to Cry. Tragedy, Evolution, and the Brain. Oxford: Oxford
University Press
Vingerhoets A. J. J. M. (2013). Why Only Humans Weep:
Unraveling the Mysteries of Tears. Oxford: Oxford University
Press.doi:10.1093/acprof:oso/9780198570240.001.0001
Walter C. (2006). Thumbs, Toes,
and Tears: and Other Traits That Make Us Human. New York: Walker &
Company
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Spune-ți părerea!