Treceți la conținutul principal

Like!

Sensul durerii și stigmatul

 


Căutarea de a înțelege durerea și suferința a făcut întotdeauna parte din povestea umană. De-a lungul istoriei, experiența durerii a fost plină de semnificații religioase și filozofice care, împreună cu suferința fizică, au condus la căutarea înțelegerii și a ușurarii (Meldrum, 2003).

Până la începutul secolului al XX-lea, apariția științei moderne și a progreselor tehnologice a permis în sfârșit să „vadă” motivele fizice ale durerii prin inovații în imagistică și tratamente eficiente, dar aceste progrese nu au oferit o perspectivă completă asupra complexității durerii și multe încă suferit de durere „invizibilă” (Goldberg, 2014). Cultură și religia au continuat să influențeze experiența morală a durerii și deseori au determinat modul în care o persoană ar trebui să răspundă la durerea să, când ar trebui utilizate analgezice, dacă durerea ar trebui lăsată să continue pentru anumite persoane și dacă opioidele sunt permise (Meldrum, 2003) .

De asemenea, a existat o nevoie frecventă că persoană cu durere să demonstreze suficientă „demnitate” pentru analgezie (Goldberg, 2014).

Sensul moral al durerii

Identificarea unei morale comune pentru a încadra tratamentul durerii într-o lume pluralistă din punct de vedere moral este o provocare, dacă nu imposibilă. Cu toate acestea, există o presupunere morală de bază în majoritatea culturilor potrivit căreia durerea trăită de un nevinovat este greșită și este corect din punct de vedere moral să se ofere alinare celui care suferă (Cassell, 2004).

Cu toate aceurnizori de servicii de sănătate ca toți oamenii, își au propriile convingeri morale și părtiniri cu privire la durere, totuși trebuie să ia decizii pentru a evalua și trata toți oamenii cu bunăvoință.

Experiența durerii, în special a durerii cronice în curs de desfășurare, are un aspect intangibil care a purtat o semnificație morală:

  • bine și rău,

  • nevinovat sau vinovat,

pedeapsă pentru cei care fac rău și laudă pentru bine

Experiența durerii este influențată de cultură și tradițiile individului, inclusiv de interpretarea morală a culturii a motivului suferinței. Din punct de vedere istoric și și astăzi, în multe culturi și religii, durerea este asociată cu vinovăția, frică și pedeapsa în măsura în care se crede că cei mai puțîn vinovați suferă mai puțînă durere, în special la sfârșitul vieții (Goldberg, 2014).

Stigmatul

Mulți dintre cei care suferă s-au confruntat cu stigmatizarea atunci când durerea lor nu răspunde la tratament conform așteptărilor sau când durerea le afectează funcționalitatea (Goldberg, 2014).

Esența stigmatizării este susceptibilitatea de a fi judecat moral (Nickerson, 2016). Atunci când oamenii se confruntă cu o durere continuă, ei se confruntă din ce în ce mai mult cu posibilitatea judecății morale pentru „nu se îmbunătățesc”, ceea ce duce la stigmatizare în jurul unor fiind acuzați lucruri cum ar fi

  • neadevărul,

  • căutarea de droguri,

  • slăbiciune de caracter,

  • lene sau

  • incapacitatea de a face față

Persoanele cu durere care aparțîn unor populații vulnerabile legate de rasă, etnie, statut socioeconomic, gen, orientare sexuală, dizabilități fizice și intelectuale și alte situații de sănătate pot suferi stigmatizare mai mult decât alții din cauza discriminării, părtinirilor și judecății culturale încorporate.

Cu toate acestea, stigmatizarea poate apărea în multe feluri, indiferent de statutul și identitatea persoanei.

O persoană cu durere cronică, ce a oferit contribuții pentru Institutul de Medicină al Comitetului SUA pentru Avansarea Cercetării și Îngrijirii Durerii (2011) a declarat:

Am o diplomă de master în asistență socială clinică. Am o boală bine documentată care explică cauza durerii mele, dar când durerea îmi aprinde și merg la urgență, îmi voi îmbrăcă halatul de spital și îmi pierd statutul și identitatea socială. Voi deveni o tablă goală în care medicii să-și proiecteze propriile părtiniri și prejudecăți. Această este cea mai rea parte a a fi un pacient cu durere. Îți dezbrăcă demnitatea și stimă de sine”. Când demnitatea și valoarea de sine scad, persoană cu durere persistentă devine și mai vulnerabilă și poate ceda mai ușor stigmatizării, ducând adesea la suferință morală, neîncredere în sistemul de sănătate, pierderea relațiilor și incapacitatea de a fi tratat în mod eficient pentru ei. durere (Craig et al., 2020).

Cum poate fi optimizat gestionarea durerii în acest mediu confuz din punct de vedere moral?

Investigarea intenționată a semnificației morale a durerii: aplicare practică
Datorită semnificației morale inerente a durerii, utilizarea eticii narative pentru a încadra investigarea intenționată a experienței durerii persoanei ar trebui luată în considerare pentru o adevărată abordare holistică a gestionării durerii (Green, 2011). Investigarea intenționată a descrierii de către o persoană a semnificației morale a durerii sale prin ascultarea activă a poveștilor sale poate oferi o perspectivă excelentă asupra direcției de tratament cel mai eficient și ar trebui să facă parte din evaluarea durerii, în special a celor a căror durere nu răspunde la tratament.

În aplicarea practică, desigur, cum intenționează furnizorul de servicii medicale)să se intereseze despre povestea unei persoane despre durerea să? Poate părea ciudat sau intruziv să întrebi pe cineva despre „sensul moral” al durerii sale – și probabil că nu este o idee bună să-l abordezi direct folosind cuvântul„moral”, în mare parte datorită societății noastre moral pluraliste.

Cu toate acestea, atragerea poveștii unei persoane despre debutul durerii sale, călătoria prin opțiunile de tratament și modul în care s-a simțit pe parcurs este rareori dificilă. Majoritatea oamenilor tânjesc să-și spună povestea unor ascultători implicați. De exemplu, cum se poate află povestea unei persoane care suferă de zeci de ani de dureri cronice de spate care nu au răspuns la multe tipuri de tratament, inclusiv opioide, intervenții chirurgicale și injecții? Este nevoie de timp pentru a auzi povestea lor, dar poate fi util.

Concluzii

Deși nu este adesea considerată, durerea are un sens moral, a cărui esență poate fi auzită prin cuvintele exprimate de mulți dintre cei care experimentează suferința.

Putem rezolva ceva? Poate că într-o societate idealistă în Cre oamenii ar consideră că au la dispoziție suficient timp sau dacă fenomenologia ar redeveni o abordare explicativă, deși...

De fapt, în primul rând ar fi necesară conceptualizarea și măsurarea mai riguroase a însăși „durerii cronice”/ durerii.

Referințe:


D.S. Goldberg, The bioethics of pain management: Beyond opioids

Routledge (2014)


I. Edwards, M. Jones, M. Thacker, L.L. Swisher, The moral experience of the patient with chronic pain: Bridging the gap between first and third person ethics

Pain Medicine, 15 (3) (2014)


M. Nickerson, The deserving patient: Blame, dependency, and impairment in discourses of chronic pain and opioid use

Dissertations & Theses (2016)


S. Kaulitzki, Rethinking chronic pain, Lancet, 391 (2017)


K.D. Craig, C. Holmes, M. Hudspith, G. Moor, M. Moosa-Mitha, C. Varcoe, B. Wallace,Pain in persons who are marginalized by social conditions, Pain, 161 (2) (2020)


C.R. Green, Being present: The role of narrative medicine in reducing the unequal burden of pain, Pain, 152 (5) (2011)

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Rolul culorii în mediile pentru promovarea sănătății 1

  Sursa imaginii: https://www.pexels.com/photo/abstract-painting-1595649/ Puțină biologie… teoria fără de care practica nu ar fi posibilă Culoarea este o parte a prcesului percepției din mediul înconjurător în funcţie de diferenţele de lungimi de undă ale luminii. Culoarea este percepută de ochi și interpretată de creier. Perceperea culorii este un proces complicat care implică atributele sursei de lumină, textura suprafețelor și interpretări neurologice. Lumina se reflectă pe suprafețe și transmite un răspuns electrochimic la ochi, care se traduce în culoare în creier. Sunt suprafețe colorate diferite separate printr-un model diferit de semnale neuronale care sunt generate de receptorii de culoare din retina ochiului. Culoarea este un factor fundamental în designul de mediu. Oamenii consideră adesea răspunsul la culoare ca fiind instinctiv și simplu, dar implică o interacțiune foarte complexă între lumina, ochi și creier. Rolul culorii este important nu doar pentru că influenţează

Cine ești, cine sunt?

Rândurile de mai jos nu sunt propriu-zis despre (re)găsirea identităţii sau autocunoaştere deşi dacă vrei.... pot fi şi  despre asta. Pentru un timp oamenii fac parte constitutiv ă  din viața, din acțiunile, din gândurile, angoasele și euforiile, din liniștea și visurile tale.  Pentru același timp tu ești parte constitutivă din viața acelor oameni. Dacă timpurile voastre nu se sincronizează  atunci viețile voastre interioare coexstă.... un timp.  Dacă timpurile voastre se sincronizează  atunci viețile voastre interiare coexstă pentru un timp nelimitat, simultan cu căderile, cu zborurile, cu întoarcerile și abandonul temporar.  Ce rămâne totuși pe tărâmul rugos al amintirilor incerte și ele, poate la fel de incerte ca prezentul însuși? \

Decizia

Vin uneori momentele Acelea .... Acelea, le ştim cu toţii.Pot fi chiar toate, de ce nu?  Atunci când sim ţi  nu ştiu ce în stomac şi devine şi mai clară relaţia dintre minte şi corp.  Atunci când luarea unei decizii se impune cu desăvârşire. Nu suportă amânare, fie şi subiectiv (de fapt, de cele mai multe ori mai întâi subiectiv). O răscruce nu de vânturi, ci de gânduri se prezintă în faţa ochilor  ş i a minţii, de fapt în faţa fiinţei pe de-a-ntregul. O răscruce cu toată ambivalenţa ei de 2 c ă i sau mai multe. Să rămâi pe loc sau să înaintezi şi-n ce fel ? Ce să faci ? Sa  î ncepi cu conceptualizarea  rămasului pe loc  şi  a  înaint ării  şi implica ţii sau s ă   r ă mai indiferent (la tine  însuți )? Acestea sunt întrebările.