Treceți la conținutul principal

Like!

Supradiagnosticul

 


 În mai mulți  ani de de studiu și de contact cu domeniul psihologiei, consiierii, psihoterapiei mi-am dat seama cât de vagi sunt multe dintre concepte și câte lacune are cercetarea și practica. Un exemplu este chiar cel de mai jos.

Supradiagnosticul sau diagnosticul eronat este considerat a fi comun în multe tulburări mintale, dar nu a fost definit sau examinat sistematic. Evaluarea supradiagnosticului în sănătatea mintală necesită o definiție aplicată în mod consecvent care diferențiază supradiagnosticul de alte probleme (de exemplu, diagnosticarea greșită), precum și metode de cuantificare.

O revizie a meta- cerecetarii din 2019 a gasit 164 de articole eligibile si 193 care au utilizat explicit sau implicit termenul „supradiagnostic”. Din 9 articole cu o definiție explicită, doar unul a oferit o definiție parțial în concordanță cu definițiile acceptate. Dintre toate utilizările, 11,4% au fost consecvente, iar 76,7% au fost legate de diagnosticarea greșită și, prin urmare, inconsecventă. Nu au fost identificate încercări de cuantificare a proporției de pacienți care au fost supradiagnosticați pe baza supradetecției sau supradefinirii. Concluzii: Există puține exemple de articole de sănătate mintală care descriu supradiagnosticul în concordanță cu definițiile acceptate și nici un exemplu de cuantificare a supradiagnosticului pe baza acestor definiții. O definiție a supradiagnosticului bazată pe criterii de diagnosticare care includ persoane cu simptome tranzitorii sau ușoare care nu pot fi supuse tratamentului (supradefinire) ar putea fi utilizată pentru a cuantifica amploarea supradiagnosticului în tulburările mintale.

Un alt articol scrie despre definirea eronată (“ill defined” a conceptelor de sănătate/ tulburare mintală. : conceptele de sănătate mintală și boală devin din ce în ce mai largi, mai laxe și mai benigne.

Astfel, onceptele legate de sănătatea mintală au devenit degradate în cercurile profesionale și în comunitatea mai largă. Identificăm trei tendințe:

  1. definirea vagă (creep-ul) a conceptului,

  2. creșterea conceptelor umbrelă largi (de exemplu, suferință și traumă) și

  3. combinarea sănătății mintale cu bunăstarea, care marginalizează bolile mintale grave.

Speculăm cu privire la cauzele acestor tendințe, inclusiv schimbările culturale către o mai mare sensibilitate la rău și creșterea industriilor de wellness. Factorii care contribuie la psihiatrie includ:

  • supradiagnosticul,

  • modelele dimensionale și

perspectivele de transdiagnostic.


L-am întrebat și pe Elicit despre acest subiect și mi-a oferit o sinteză chiar potrivită precum concluzie. Am aflat că Supradiagnosticarea, detectarea bolii nesemnificative clinic, este o problemă semnificativă. În screening-ul și supravegherea cancerului

Poate duce la un tratament inutil, la creșterea costurilor și la reducerea calității vieții. Provocarea definirii supradiagnosticului este o problemă cheie în abordarea acestei probleme. Supradiagnosticul poate rezulta atât din detectarea anomaliilor inofensive, cât și din extinderea definițiilor bolii.


Voi adăuga și boli precum:

  • boala renală cronică,

  • diabetul,

  • o serie de boli mintale, inclusiv depresia și tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenție ADHD.


Bibliografie:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jep.12556


https://karger.com/pps/article-abstract/88/4/193/283155/Defining-and-Evaluating-Overdiagnosis-in-Mental?redirectedFrom=fulltext


https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/10398562221077898


https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8136685/


https://ebm.bmj.com/content/ebmed/23/1/1.full.pdf


https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jep.12556


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Rolul culorii în mediile pentru promovarea sănătății 1

  Sursa imaginii: https://www.pexels.com/photo/abstract-painting-1595649/ Puțină biologie… teoria fără de care practica nu ar fi posibilă Culoarea este o parte a prcesului percepției din mediul înconjurător în funcţie de diferenţele de lungimi de undă ale luminii. Culoarea este percepută de ochi și interpretată de creier. Perceperea culorii este un proces complicat care implică atributele sursei de lumină, textura suprafețelor și interpretări neurologice. Lumina se reflectă pe suprafețe și transmite un răspuns electrochimic la ochi, care se traduce în culoare în creier. Sunt suprafețe colorate diferite separate printr-un model diferit de semnale neuronale care sunt generate de receptorii de culoare din retina ochiului. Culoarea este un factor fundamental în designul de mediu. Oamenii consideră adesea răspunsul la culoare ca fiind instinctiv și simplu, dar implică o interacțiune foarte complexă între lumina, ochi și creier. Rolul culorii este important nu doar pentru că influenţează

Cine ești, cine sunt?

Rândurile de mai jos nu sunt propriu-zis despre (re)găsirea identităţii sau autocunoaştere deşi dacă vrei.... pot fi şi  despre asta. Pentru un timp oamenii fac parte constitutiv ă  din viața, din acțiunile, din gândurile, angoasele și euforiile, din liniștea și visurile tale.  Pentru același timp tu ești parte constitutivă din viața acelor oameni. Dacă timpurile voastre nu se sincronizează  atunci viețile voastre interioare coexstă.... un timp.  Dacă timpurile voastre se sincronizează  atunci viețile voastre interiare coexstă pentru un timp nelimitat, simultan cu căderile, cu zborurile, cu întoarcerile și abandonul temporar.  Ce rămâne totuși pe tărâmul rugos al amintirilor incerte și ele, poate la fel de incerte ca prezentul însuși? \

Decizia

Vin uneori momentele Acelea .... Acelea, le ştim cu toţii.Pot fi chiar toate, de ce nu?  Atunci când sim ţi  nu ştiu ce în stomac şi devine şi mai clară relaţia dintre minte şi corp.  Atunci când luarea unei decizii se impune cu desăvârşire. Nu suportă amânare, fie şi subiectiv (de fapt, de cele mai multe ori mai întâi subiectiv). O răscruce nu de vânturi, ci de gânduri se prezintă în faţa ochilor  ş i a minţii, de fapt în faţa fiinţei pe de-a-ntregul. O răscruce cu toată ambivalenţa ei de 2 c ă i sau mai multe. Să rămâi pe loc sau să înaintezi şi-n ce fel ? Ce să faci ? Sa  î ncepi cu conceptualizarea  rămasului pe loc  şi  a  înaint ării  şi implica ţii sau s ă   r ă mai indiferent (la tine  însuți )? Acestea sunt întrebările.