Treceți la conținutul principal

Like!

Știința modului în care mintea și corpurile noastre se unesc pentru vindecarea traumei 1



"O emoție pur umană este o lipsă de identitate", a afirmat William James în teoria revoluționară din 1884 despre cum trupurile noastre ne afectează sentimentele. Două generații mai târziu, Rilke scria : "Nu sunt unul dintre cei care neglijează corpul pentru a face din el o jertfă de sacrificiu pentru suflet, deoarece sufletul meu nu ar fi dispus să fie servit în o astfel de modă ". Și totuși, în secolul de atunci 19), am făcut puține progrese în ceea ce privește înțelegerea - și mai puțin folosirea - a dialogului inextricabil între corpul fizic și peisajul interior psihoemoțional pe care îl numim "suflet".

Nicăieri această relație nu este esențială, dar este mai periclitată decât vindecarea noastră de la traume și nimeni nu a oferit o abordare mai luminantă, simpatică și constructivă a unei astfel de vindecări decât psihiatrul olandez din Boston și cercetătorul PTSD, Bessel van der Kolk. În „Corpul păstrează scorul: creierul, mintea și corpul în vindecarea traumei , el explorează "deconectarea extremă de la trupul pe care atât de mulți oameni cu istorii de traume și experiență de neglijare" și cele mai fertile căi spre recuperarea prin munca pe care o are si o multitudine de alte cercetari in trei domenii principale de studiu: 

  • Neurostiinta, care se ocupa cu modul in care procesele mentale functioneaza in interiorul creierului; 
  • psihopatologia dezvoltării, preocupată de modul în care experiențele dureroase influențează dezvoltarea minții și a creierului; 
  • neurobiologia interpersonală care examinează modul în care comportamentul nostru afectează stările psihoemoționale și neurobiologice ale celor apropiați de noi.
Trauma, notează Van der Kolk, afectează nu numai pe cei care au suferit-o, ci și pe martori și, mai ales, pe cei care îi iubesc. El scrie:

Persoana nu este un soldat de luptă sau care vizitează o tabără de refugiați în Siria sau în Congo pentru a se confrunta cu traume. Trauma se întâmplă cu noi, cu prietenii noștri, cu familiile noastre și cu vecinii noștri. Cercetarea efectuată de Centrele pentru Controlul și Prevenirea Bolilor a arătat că 

  • unul din cinci americani a fost molestat  ca un copil; 
  • unul din patru a fost bătut de un părinte până la punctul de a fi lăsat urme pe corp; 
  • unul din trei cupluri se angajează în violență fizică. 
  • Un sfert dintre noi a crescut cu rude alcoolice, iar unul din opt a fost martorul mamei lor fiind agresata.”
Este nevoie de energie extraordinară pentru a continua să funcționeze odată cu amintirea terorii și rușinea de slăbiciune și vulnerabilitate totală.

La supraviețuitorii traumelor, notează Van der Kolk, părțile creierului care au evoluat pentru a monitoriza pericolul rămân supraactivate și chiar și la cel mai mic semn de pericol, real sau imaginat, pot declanșa un răspuns de stres acut, însoțit de emoții intense și senzații copleșitoare. 
Astfel de reacții posttraumatice îngreunează supraviețuitorii să se conecteze cu alți oameni deoarece apropierea declanșează adesea simțul pericolului.Contactul strâns cu alte persoane este cel mai important lucru pentru a recâștiga siguranta psihoemoțională și a începe vindecarea.

Fiind capabil să se simtă în siguranță cu alte persoane este probabil cel mai important aspect al sănătății mintale; conexiunile sigure sunt fundamentale pentru viața semnificativă și satisfăcătoare. Ceea ce ne normalizează și ne repară capacitatea de a citi corect pericolul și siguranța este legătura umană.

Sprijinul social nu este același lucru cu a fi doar în prezența altora. 
Problema critică este reciprocitatea: a fi cu adevărat auzit(ă) și văzut(ă) de oamenii din jurul nostru, simțindu-ne că suntem în mintea și în inima cuiva. Pentru ca fiziologia noastră să se calmeze, să se vindece și să crească, avem nevoie de un sentiment visceral de siguranță. Nici un medic nu poate scrie o rețetă pentru prietenie și dragoste: acestea sunt capacități complexe și greu câștigate. Nu aveți nevoie de o istorie a traumei pentru a nu vă simți conștient de sine și chiar a fi panicat la o petrecere cu străini - dar trauma poate transforma întreaga lume într-o adunare de străini.”

Începerea unei abordări adecvate a traumei necesită o schimbare culturală de la modelul bolii pe care au fost construite psihologia și psihiatria secolului al XX-lea. Acest model a însemnat o serie de deformări culturale, care afectează totul, de la negarea noastră îndelungată a relației robuste dintre stres și boala fizică față de modul în care înțelegem eșecurile noastre romantice. Trauma și consecințele sale psihologice, susține Van der Kolk, este nu o boală mintală, ci o adaptare.

Modelul bolii cerebrale are în vedere: 

(1) capacitatea noastră de a ne distruge unul pe altul este însoțită de capacitatea noastră de a ne vindeca unul pe altul. Restaurarea relațiilor și comunității este esențială pentru restabilirea bunăstării; 

(2) limbajul ne dă puterea de a ne schimba pe noi înșine și pe alții prin comunicarea experiențelor noastre, ajutându-ne să definim ceea ce știm și să găsim un simț comun al sensului; 

(3) avem capacitatea de a ne regla fiziologia, inclusiv unele din așa-numitele funcții involuntare ale corpului și ale creierului, prin activități de bază cum ar fi respirația, mișcarea și atingerea; 

 (4) putem schimba condițiile sociale pentru a crea medii în care copiii și adulții se pot simți în siguranță și unde pot să prospere.”

Aspectul cel mai esențial al vindecării, afirmă Van der Kolk, este să trăiască pe deplin acest sentiment interior al sinelui în toate dimensiunile sale - nu numai emoționale și psihologice, ci și corporale - care sunt inseparabile unul de celălalt.
Mulți indivizi traumatizați sunt prea hipervigilenți pentru a se bucura de plăcerile obișnuite pe care le oferă viața, în timp ce alții sunt prea amorțiți pentru a absorbi experiențe noi - sau pentru a fi atenți la semnele de pericol real.

Va continua....




Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Rolul culorii în mediile pentru promovarea sănătății 1

  Sursa imaginii: https://www.pexels.com/photo/abstract-painting-1595649/ Puțină biologie… teoria fără de care practica nu ar fi posibilă Culoarea este o parte a prcesului percepției din mediul înconjurător în funcţie de diferenţele de lungimi de undă ale luminii. Culoarea este percepută de ochi și interpretată de creier. Perceperea culorii este un proces complicat care implică atributele sursei de lumină, textura suprafețelor și interpretări neurologice. Lumina se reflectă pe suprafețe și transmite un răspuns electrochimic la ochi, care se traduce în culoare în creier. Sunt suprafețe colorate diferite separate printr-un model diferit de semnale neuronale care sunt generate de receptorii de culoare din retina ochiului. Culoarea este un factor fundamental în designul de mediu. Oamenii consideră adesea răspunsul la culoare ca fiind instinctiv și simplu, dar implică o interacțiune foarte complexă între lumina, ochi și creier. Rolul culorii este important nu doar pentru că influenţează

Cine ești, cine sunt?

Rândurile de mai jos nu sunt propriu-zis despre (re)găsirea identităţii sau autocunoaştere deşi dacă vrei.... pot fi şi  despre asta. Pentru un timp oamenii fac parte constitutiv ă  din viața, din acțiunile, din gândurile, angoasele și euforiile, din liniștea și visurile tale.  Pentru același timp tu ești parte constitutivă din viața acelor oameni. Dacă timpurile voastre nu se sincronizează  atunci viețile voastre interioare coexstă.... un timp.  Dacă timpurile voastre se sincronizează  atunci viețile voastre interiare coexstă pentru un timp nelimitat, simultan cu căderile, cu zborurile, cu întoarcerile și abandonul temporar.  Ce rămâne totuși pe tărâmul rugos al amintirilor incerte și ele, poate la fel de incerte ca prezentul însuși? \

Decizia

Vin uneori momentele Acelea .... Acelea, le ştim cu toţii.Pot fi chiar toate, de ce nu?  Atunci când sim ţi  nu ştiu ce în stomac şi devine şi mai clară relaţia dintre minte şi corp.  Atunci când luarea unei decizii se impune cu desăvârşire. Nu suportă amânare, fie şi subiectiv (de fapt, de cele mai multe ori mai întâi subiectiv). O răscruce nu de vânturi, ci de gânduri se prezintă în faţa ochilor  ş i a minţii, de fapt în faţa fiinţei pe de-a-ntregul. O răscruce cu toată ambivalenţa ei de 2 c ă i sau mai multe. Să rămâi pe loc sau să înaintezi şi-n ce fel ? Ce să faci ? Sa  î ncepi cu conceptualizarea  rămasului pe loc  şi  a  înaint ării  şi implica ţii sau s ă   r ă mai indiferent (la tine  însuți )? Acestea sunt întrebările.