Treceți la conținutul principal

Like!

Rolul culorii în mediile pentru promovarea sănătății 1

 


Sursa imaginii: https://www.pexels.com/photo/abstract-painting-1595649/

Puțină biologie… teoria fără de care practica nu ar fi posibilă

Culoarea este o parte a prcesului percepției din mediul înconjurător în funcţie de diferenţele de lungimi de undă ale luminii. Culoarea este percepută de ochi și interpretată de creier. Perceperea culorii este un proces complicat care implică atributele sursei de lumină, textura suprafețelor și interpretări neurologice.

Lumina se reflectă pe suprafețe și transmite un răspuns electrochimic la ochi, care se traduce în culoare în creier. Sunt suprafețe colorate diferite separate printr-un model diferit de semnale neuronale care sunt generate de receptorii de culoare din retina ochiului.

Culoarea este un factor fundamental în designul de mediu. Oamenii consideră adesea răspunsul la culoare ca fiind instinctiv și simplu, dar implică o interacțiune foarte complexă între lumina, ochi și creier. Rolul culorii este important nu doar pentru că influenţează aspectele estetice şi tehnice alemediilor create de om, dar afectează și ființele umane psihologic și fiziologic.

În conformitate cu cercetările precedente, culoarea contribuie la îmbunătățirea rezultatelor în mediul medical prin:

  • reducerea erorilor medicale,

  • promovarea sentimentului de bine,

  • reducerea stresului,

  • îmbunătățirea somnului pacientului și a ritmului circadian,

  • reducând durata internării,

  • îmbunătățirea orientării spațiale și a găsirii drumului,

  • creșterea satisfacției pacienților și creșterea moralului personalului și

a productivității.

Vom vedeea cât de sustenabile sunt aceste afirmații.

Răspunsuri umane la culoare

Ești albastru sau vezi roșu?

Culoarea și iluminatul pot avea un impact asupra percepțiilor oamenilor și răspunsuri la mediu . Michael Hemphill a arătat cum culorile par să provoace anumite emoții. Demult, in anii ‘60, s-a sugerat că există o relație cauzală între culoare și răspunsul uman.

Totusi, alte studii anterioare au constatat că încă nu s-au stabilit dovezi empirice despre puterea culorii. De fapt a fost găsit că cercetarea nu a reușit să stabilească faptul că orice culoare ne afectează corpurile și emoțiile pe termen lung.

Cercetările în psihologia mediului au demonstrat că diferiți stimuli de mediu pot afecta atât starea de spirit cat și comportament ul. Cercetările anterioare sugerează o legătură între culori și emoții. Culorile calde sunt asociate cu activarea emotiilor și culorile reci cu emotiile liniştitoare.

Diferențele de percepție individuală a culorii

Galbenul tau este identic cu galbenul celuilat? Roz fuchsia este identic perceptibil indiferent de luminozitate și semnificații personale cu al celuilalt?

Fără îndoială, nu. Diferențele individuale constituie una dintre motivele principale din spatele incongruenței și fragmentării rezultatelor cercetării culorii. Răspunsurile emoționale la culori sunt cinfluentate cultural si învăţate O explicație pentru aceste efecte incongruente ar putea fi că indivizii diferă in felul în care se confruntă cu mediul, cum percep diferite aspecte ale acestuia și în ce moduri procesează informatiile.informație.

Promovarea sentimentului de bunăstare prin culoare

Studiile anterioare în mediile medicale susțin ideea de medii de vindecare în care îngrijirea sănătăţii fizice si mediul afectează sănătatea și bunăstarea pacienților . Rezultatele de sănătate sunt promovate atunci când mediile oferă un nivel moderat pozitiv de stimulare; cu alte cuvinte, dacă nivelurile de stimulare sunt extreme (adică prea mari sau prea scăzute), efectul cumulat asupra starii de bine apacientului va fi negativ.

De asemenea exista si dovezi empirice crescânde care arată spatiile prost construite
afectează negativ bunăstarea pacientulu
i. Culoarea și iluminarea adecvată sunt modalități utile de promovare a unui sentiment de bunăstare și independență . Ulrich și colab. au recomandat ca aplicarea culorii si a designului pentru spatiile pentru sanatate trebuie luată în considerare cazarea pacienților pentru a satisface conditiile emoţionale şi psihologice.

Creșterea satisfacției pacienților

Un studiu a propus un model conceptual care indică faptul că mediile fizice pot influența rezultatele legate de sănătatea copiilor în multe feluri. Se propune că relația dintre mediuul fizic și rezultatele sănătății este cel puțin parțial mediată de satisfacția cu mediul și componentele sale.

Alte Studii indică faptul că experiențele fenomenologice ale pacienților cu privire la caracteristicile mediului construit ale clădirilor de asistență medicală pot afecta vindecarea și bunăstarea acestora. Rezultă că înțelegerea efectelor vindecătoare ale peisajului și arhitecturii poate informa proiectarea setărilor de asistență medicală pentru beneficii sporite pentru sănătate.

Va urma....

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

J. Pile, Color in Interior Design. McGraw-Hill Education, 1997.

R. B. Tofle, B. Shwarz, S. Y. Yoon, and A. Max-Royale, "Color In Healthcare Environments - A Research Report," Coalition for Health Environments Research (CHER), United States2004.

M. Hemphill, "A note on adults' color-emotion associations," Journal of Genetic Psychology, Article vol. 157, no. 3, p. 275, 1996.

] A. S. Mattila and J. Wirtz, "Congruency of scent and music as a driver of in-store evaluations and behavior," Journal of Retailing, Article vol. 77, pp. 273-289, 2001.

Ghamari, Hessam, and Cherif Amor. “The Role of Color in Healthcare Environments, Emergent Bodies of Evidence-Based Design Approach.” Sociology and Anthropology, vol. 4, no. 11, Nov. 2016, pp. 1020–29. DOI.org (Crossref), https://doi.org/10.13189/sa.2016.041109.

Sherman, Sandra A., et al. “Children’s Environments and Health-Related Quality of Life: Evidence Informing Pediatric Healthcare Environmental Design.” Children, Youth and Environments, vol. 15, no. 1, 2005, pp. 186–223. DOI.org (Crossref), https://doi.org/10.1353/cye.2005.0063.

K. Dijkstra, M. E. Pieterse, and A. T. H. Pruyn, "Individual differences in reactions towards color in simulated healthcare environments: The role of stimulus screening ability," Journal of Environmental Psychology, Article vol. 28, pp. 268-277, 2008. [4] H. Dalke et al., "Colour and l

R. S. Ulrich et al., "A Review of the Research Literature on Evidence-Based Healthcare Design," HERD: Health Environments Research & Design Journal, vol. 1, no. 3, pp. 61-125, 2008.

A. S. Sandra, S. Mardelle McCuskey, and W. V. James. (2005) Children's Environments and Health-Related Quality of Life: Evidence Informing Pediatric Healthcare Environmental Design. [research article]. 186.














Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cine ești, cine sunt?

Rândurile de mai jos nu sunt propriu-zis despre (re)găsirea identităţii sau autocunoaştere deşi dacă vrei.... pot fi şi  despre asta. Pentru un timp oamenii fac parte constitutiv ă  din viața, din acțiunile, din gândurile, angoasele și euforiile, din liniștea și visurile tale.  Pentru același timp tu ești parte constitutivă din viața acelor oameni. Dacă timpurile voastre nu se sincronizează  atunci viețile voastre interioare coexstă.... un timp.  Dacă timpurile voastre se sincronizează  atunci viețile voastre interiare coexstă pentru un timp nelimitat, simultan cu căderile, cu zborurile, cu întoarcerile și abandonul temporar.  Ce rămâne totuși pe tărâmul rugos al amintirilor incerte și ele, poate la fel de incerte ca prezentul însuși? \

Decizia

Vin uneori momentele Acelea .... Acelea, le ştim cu toţii.Pot fi chiar toate, de ce nu?  Atunci când sim ţi  nu ştiu ce în stomac şi devine şi mai clară relaţia dintre minte şi corp.  Atunci când luarea unei decizii se impune cu desăvârşire. Nu suportă amânare, fie şi subiectiv (de fapt, de cele mai multe ori mai întâi subiectiv). O răscruce nu de vânturi, ci de gânduri se prezintă în faţa ochilor  ş i a minţii, de fapt în faţa fiinţei pe de-a-ntregul. O răscruce cu toată ambivalenţa ei de 2 c ă i sau mai multe. Să rămâi pe loc sau să înaintezi şi-n ce fel ? Ce să faci ? Sa  î ncepi cu conceptualizarea  rămasului pe loc  şi  a  înaint ării  şi implica ţii sau s ă   r ă mai indiferent (la tine  însuți )? Acestea sunt întrebările.