Treceți la conținutul principal

.

.

Cât de mare înseamnă prea mare?




De-a lungul experienței mele cu psihometria, statistica, a cercetărilor realizate și alte „ciudăţenii” din acestea de-a lungul unor ani de studiu şi-n lucrul meu din prezent, m-am întâlnit la un nivel mai elaborat sau mai puțin elaborat cu necesitatea acută aproape transformată în reflex de a ,mă întreba și a revizui. 

Ce anume? Pentru a nu intra în detalii obositoare care poate te-ar îndepărta definitiv cititorule, care totuși ai ajuns la acest rând (bravo, cititorule!), mă refer la exact despre ce vor fi următoarele rânduri. 

Citind literatura ştiinţifică, apare întrebarea cum selectezi ceea ce citești și consideri valoros? Ei bine, cât de mare este eşantionul (numărul unităţilor investigate, de ex., numărul elevilor dintr-o clasă) cercetării? Un studiu se consideră cu atât mai prețios pentru perspectiva extrapolării concluziilor cercetarii cu cât eşantionul este mai mare. Dar chiar oricât de mare? Ei, nu chiar.

Atenție! Acesta nu este un curs de statistici, prelucrare și interpretare a datelor!

O serie de comentarii au sugerat că studiile mari sunt mai fiabile decât studiile mai mici și că există un interes tot mai mare în analiza "datelor mari" care integrează informații de la multe mii de persoane și / sau de la diferite surse de date. 

Se consideră totuși o varietate de prejudecăți și limitări care sunt probabile în epoca "data", inclusiv 
  • eroarea de eșantionare, 
  • eroarea de măsurare, 
  • erorile multiple de comparare, 
  • eroarea de agregare ș
  • erororile asociate cu excluderea sistematică a informațiilor. 

Folosind exemple din epidemiologie, cercetare în domeniul serviciilor de sănătate, studii privind factorii determinanți ai sănătății și studiile clinice, un studiu concluzionează că este necesar să se acorde mai multă atenție pentru a se asigura că dimensiunea eșantionului mare nu conduce la erori inferențiale mari. 

În ciuda avantajelor studiilor mari, mărimea eșantionului foarte mare poate mări eroarea asociată cu eroarea rezultată din eșantionare sau design- ul de studiu.

Un alt exemplu de cercetare din domeniul epidemiologic îl reprezintă următorul: 

Două investigații efectuate cu aceeași metodologie și obținând rezultate echivalente, dar diferite numai în ceea ce privește dimensiunea eșantionului, pot indica cercetătorului direcții diferite atunci când este vorba de luarea deciziilor clinice. Prin urmare, în mod ideal, eșantioanele nu ar trebui să fie mici și, contrar a ceea ce s-ar putea crede, nu ar trebui să fie excesive


Mai multe detalii, mai jos.

Referinţe:





Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Selfie

Social media este expresia exhibiționismului nostru. Imaginea și informațiile de pe de profil se schimbă frecvent parcă încercând o perfectizare absolută a momentului prezent. Mai vedem în viitor...  Poate că și dorința de a comunica într-o lume în care nimeni nu te ascultă (mergi la psiholog, psihoterapeut!) un conținut veridic într-o lume a fake-news-urilor și a anonimatului social (excepțiile fac influencerii, desigur) stă la baza acestui tfenomen. Peste decenii, poate va există cineva genial probabil dintr-un post post n post modernism care va explică ce ni se întâmpla acum dincolo de ”studiile” din psihologie absolut critice  cu convingerea că au dreptate. Un fapt clar este că sfera esteticii a ajuns să joace un rol din ce în ce mai important în lumea de astăzi, modelând fiecare aspect al culturii noastre contemporane și al vieții de zi cu zi, de la practicile noastre de consum, la modul în care folosim internetul și întregul stil de viață. Cuvântul anului din ...

Decizia

Vin uneori momentele Acelea .... Acelea, le ştim cu toţii.Pot fi chiar toate, de ce nu?  Atunci când sim ţi  nu ştiu ce în stomac şi devine şi mai clară relaţia dintre minte şi corp.  Atunci când luarea unei decizii se impune cu desăvârşire. Nu suportă amânare, fie şi subiectiv (de fapt, de cele mai multe ori mai întâi subiectiv). O răscruce nu de vânturi, ci de gânduri se prezintă în faţa ochilor  ş i a minţii, de fapt în faţa fiinţei pe de-a-ntregul. O răscruce cu toată ambivalenţa ei de 2 c ă i sau mai multe. Să rămâi pe loc sau să înaintezi şi-n ce fel ? Ce să faci ? Sa  î ncepi cu conceptualizarea  rămasului pe loc  şi  a  înaint ării  şi implica ţii sau s ă   r ă mai indiferent (la tine  însuți )? Acestea sunt întrebările.

Cine ești, cine sunt?

Rândurile de mai jos nu sunt propriu-zis despre (re)găsirea identităţii sau autocunoaştere deşi dacă vrei.... pot fi şi  despre asta. Pentru un timp oamenii fac parte constitutiv ă  din viața, din acțiunile, din gândurile, angoasele și euforiile, din liniștea și visurile tale.  Pentru același timp tu ești parte constitutivă din viața acelor oameni. Dacă timpurile voastre nu se sincronizează  atunci viețile voastre interioare coexstă.... un timp.  Dacă timpurile voastre se sincronizează  atunci viețile voastre interiare coexstă pentru un timp nelimitat, simultan cu căderile, cu zborurile, cu întoarcerile și abandonul temporar.  Ce rămâne totuși pe tărâmul rugos al amintirilor incerte și ele, poate la fel de incerte ca prezentul însuși? \