Treceți la conținutul principal

.

.

Timpul trece

 


 De data aceasta vă prpun o incursiune în dezvoltarea umană, însă nu prin mendrele cercetării așa cum ar fi fost previzibil poate.
În acest articol propun să cunoaștem mințile unor personaje literare și  nu numai care au urcat treptele timpului trecând mai departe pe axa lui.


Odată cu inaitarea în vârstă ar trebui să ne dorim totuși să avem pasiuni suficient de puternice pentru a ne împiedica să ne întoarcem în trecut, a scris Simone de Beauvoir în timp ce se gândea cum să împiedice viața să devină o parodie a ei însăși.

Bertrand Russell își dădea rețeta despre cum să îmbătrânească, iar peste Atlantic, bătrânul plin de viață Henry Miller distila secretul pentru a rămâne tânăr la inimă, pentru a putea „să se îndrăgostească din nou și din nou... iartă și uită... păstrează distanță față de creșterea acrișoară, ursuză, amară și cinică.

Nimeni nu a abordat problema universală a avansării de la tinerețe la bătrânețe sau dialogul dintre cele două de-a lungul unei vieții și de-a lungul generațiilor, mai perspicace, încântător și cu nuanțe mai bogate decât marele savant și lingvist clasic Jane Ellen Harrison a cărui viață extraordinară am întâlnit-o în cartea cu totul delicioasă a Francescei Wade Square Haunting: Five Writers în London Between the Wars (biblioteca publică) și a cărei opera a revoluționat înțelegerea modernă a culturii greceșți antice prin răsturnarea mileniilor. a revizionismului patriarhal cu descoperirea de către Harrison a unei întregi clase de „zeițe matriarhale, fără soț”, esențiale pentru viața și ritualul comunității.


În al șaizeci și cincilea an, când izbucnea Primul Război Mondial, Harrison a reflectat într-o scrisoare că „muncă și prietenia devin întreaga viață”. Pe măsură ce registrul vieții ei s-a îngroșat cu decenii, ea nu și-a pierdut niciodată vivacitatea intelectuală, prieteniile intergeneraționale pline de viață, angajamentul ei activ cu lumea mereu pulsatorie a savanților și a artiștilor - în mare parte datorită vieții și iubirii cu care le împărtășea.


Întreaga artă de a trăi este un echilibru delicat între cele două tendințe. Virtuțile și viciul nu sunt decât etichete analitice convenabile atașate unor forme particulare ale celor două tendințe. Dintre cele două, egoismul, afirmarea de sine, sunt pentru tineri la fel de necesare - uneori, cred, din păcate, mai necesare pentru o viață bună decât altruismul.


Cu un secol înainte de pandemie și de utilizare excesivă a rețelelor de socializare, Harrison consideră principalul handicap al tinerilor - tendința lor pentru “mascaradă”, ceea ce amintește de percepția lui Hannah Arendt asupra a fi versus și a apariției și a impulsului nostru pentru auto-afișare și reflecția lui Walt Whitman. pe ceea ce copacii ne învață despre a fi mai degrabă decât a arăta. Ea scrie:


A juca înseamnă a-ți scufunda propria personalitate pentru a o putea imită pe a altuia. Mascaradă înseamnă a împrumuta personalitatea altuia, a pune masca trăsăturilor, a îmbrăcămintei, a experiențelor, a emoțiilor altuia și, prin urmare, a-ți spori pe cele proprii. Tinerețea, și mai ales tinerețea timidă, este puternic stăpânită de dorința instinctivă de a se masca.


https://www.amazon.co.uk/dp/039331443X?linkCode=gs2&tag=braipick-21

https://www.amazon.co.uk/dp/0912264438?linkCode=gs2&tag=braipick-21

https://www.worldcat.org/title/1232070959?mc_cid=c7465f7a9d&mc_eid=f3227f1e12

https://www.worldcat.org/title/238888042?mc_cid=c7465f7a9d&mc_eid=f3227f1e12


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Selfie

Social media este expresia exhibiționismului nostru. Imaginea și informațiile de pe de profil se schimbă frecvent parcă încercând o perfectizare absolută a momentului prezent. Mai vedem în viitor...  Poate că și dorința de a comunica într-o lume în care nimeni nu te ascultă (mergi la psiholog, psihoterapeut!) un conținut veridic într-o lume a fake-news-urilor și a anonimatului social (excepțiile fac influencerii, desigur) stă la baza acestui tfenomen. Peste decenii, poate va există cineva genial probabil dintr-un post post n post modernism care va explică ce ni se întâmpla acum dincolo de ”studiile” din psihologie absolut critice  cu convingerea că au dreptate. Un fapt clar este că sfera esteticii a ajuns să joace un rol din ce în ce mai important în lumea de astăzi, modelând fiecare aspect al culturii noastre contemporane și al vieții de zi cu zi, de la practicile noastre de consum, la modul în care folosim internetul și întregul stil de viață. Cuvântul anului din ...

Decizia

Vin uneori momentele Acelea .... Acelea, le ştim cu toţii.Pot fi chiar toate, de ce nu?  Atunci când sim ţi  nu ştiu ce în stomac şi devine şi mai clară relaţia dintre minte şi corp.  Atunci când luarea unei decizii se impune cu desăvârşire. Nu suportă amânare, fie şi subiectiv (de fapt, de cele mai multe ori mai întâi subiectiv). O răscruce nu de vânturi, ci de gânduri se prezintă în faţa ochilor  ş i a minţii, de fapt în faţa fiinţei pe de-a-ntregul. O răscruce cu toată ambivalenţa ei de 2 c ă i sau mai multe. Să rămâi pe loc sau să înaintezi şi-n ce fel ? Ce să faci ? Sa  î ncepi cu conceptualizarea  rămasului pe loc  şi  a  înaint ării  şi implica ţii sau s ă   r ă mai indiferent (la tine  însuți )? Acestea sunt întrebările.

Cine ești, cine sunt?

Rândurile de mai jos nu sunt propriu-zis despre (re)găsirea identităţii sau autocunoaştere deşi dacă vrei.... pot fi şi  despre asta. Pentru un timp oamenii fac parte constitutiv ă  din viața, din acțiunile, din gândurile, angoasele și euforiile, din liniștea și visurile tale.  Pentru același timp tu ești parte constitutivă din viața acelor oameni. Dacă timpurile voastre nu se sincronizează  atunci viețile voastre interioare coexstă.... un timp.  Dacă timpurile voastre se sincronizează  atunci viețile voastre interiare coexstă pentru un timp nelimitat, simultan cu căderile, cu zborurile, cu întoarcerile și abandonul temporar.  Ce rămâne totuși pe tărâmul rugos al amintirilor incerte și ele, poate la fel de incerte ca prezentul însuși? \