Treceți la conținutul principal

.

.

Ce este umorul ? 1

Să începem cu începutul. De fapt am început demult cu Umorul. Atunci să reîncepem cu un altfel de început, cu cel al definirilor deloc plictisitoare pentru că vorbim despre umor.

Dex- ul ne-ar putea oferi câteva variante de a-l defini, însă el oricum ar rămâne destul de vag conceptual. Oricum cercetătorii prea mult nu au ce face cu definiţiile din Dex.
Ei au nevoie de o definiţie conceptuală şi mai mult decât atât, operaţională.

De-a lungul timpului (din antichitate) s-au încercat mai multe modalităţi de a defini umorul, ajungându-se în prezent la concluzia că este un concept multifaţetat şi complex.

Cum ai defini umorul ?

Deşi, în mod esenţial, umorul este perceput ca un tip de joc mental care implică o atitudine neserioasă a evenimentelor şi ideilor, R. Martin (despre care vorbeam în Umorul) afirmă că umorul îndeplineşte mai multe funcţii “serioase”, sociale, cognitive şi emoţionale.

Te-ai putea întreba, cum au făcut-o şi el şi colaboratorii săi, şi eu (mai ţii minte în Umorul ?):

-        care sunt procesele mentale implicate în a înţelege gluma sau a percepe ceva că fiind amuzant?

-        cum este umorul procesat de creier şi ce efecte are asupra corpului ?

-        de ce radem ca răspuns la un stimul amuzant ?

-        de ce este umorul atât de plăcut?

-        ce rol are umorul în interacţiunile cu ceilalţi?

-        este un bun simţ al umorului benefic pentru sănătatea fizică şi mentală?

-        întotdeauna umorul este benefic?

Termenul "umor" îşi are originea în teoria clasică greacă a celor patru umori sau fluide corporale (sânge, flegmă, bilă neagră, bilă galbenă), despre care s-a gândit că ar influenţa toate aspectele legate de funcţiile fizice şi psihice.
Acesta a evoluat într-o conotaţie de spiritualitate, amuzament, şi râs deşi nu neapărat într-un sens binevoitor.

Apoi, s-a făcut distincţia între alte fenomene legate de râs:
•        spiritualitate
•        comedie
•        sarcasm
•        ironie
•        satiră
•        ridicol
şi umor.

În acest caz umorul însemna a fi simpatic, tolerant şi binevoitor în amuzamentul faţă de imperfecţiunile lumii.

Primii care au menţionat umorul în puţine lucrări (chiar câteva) au fost filosofii, desigur. Cine altcineva în anticitate ?
Surprinzător poate fi modul negativ prin care cei mai mulţi filosofi au făcut referire la umor . Comentariile filosofice cu privire la râs şi umor s-au axat pe râsul dispreţuitor sau batjocoritor sau care conferă putere celor care râd de oameni, mai degrabă decât pe comedie, spirit sau glume.

Platon
Râsul la comedii este o formă de maliţiozitate pe care o defineşte
în termenii sadismului.
În comedie spectatorii obţin plăcere din nefericirea altora exprimată prin ignoranţa sau infirmitate.

Aristotel
Umorul este benefic atunci când există cu moderaţie.

R. Descartes
Ar putea fi potrivit în anumite situaţii.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Selfie

Social media este expresia exhibiționismului nostru. Imaginea și informațiile de pe de profil se schimbă frecvent parcă încercând o perfectizare absolută a momentului prezent. Mai vedem în viitor...  Poate că și dorința de a comunica într-o lume în care nimeni nu te ascultă (mergi la psiholog, psihoterapeut!) un conținut veridic într-o lume a fake-news-urilor și a anonimatului social (excepțiile fac influencerii, desigur) stă la baza acestui tfenomen. Peste decenii, poate va există cineva genial probabil dintr-un post post n post modernism care va explică ce ni se întâmpla acum dincolo de ”studiile” din psihologie absolut critice  cu convingerea că au dreptate. Un fapt clar este că sfera esteticii a ajuns să joace un rol din ce în ce mai important în lumea de astăzi, modelând fiecare aspect al culturii noastre contemporane și al vieții de zi cu zi, de la practicile noastre de consum, la modul în care folosim internetul și întregul stil de viață. Cuvântul anului din ...

Decizia

Vin uneori momentele Acelea .... Acelea, le ştim cu toţii.Pot fi chiar toate, de ce nu?  Atunci când sim ţi  nu ştiu ce în stomac şi devine şi mai clară relaţia dintre minte şi corp.  Atunci când luarea unei decizii se impune cu desăvârşire. Nu suportă amânare, fie şi subiectiv (de fapt, de cele mai multe ori mai întâi subiectiv). O răscruce nu de vânturi, ci de gânduri se prezintă în faţa ochilor  ş i a minţii, de fapt în faţa fiinţei pe de-a-ntregul. O răscruce cu toată ambivalenţa ei de 2 c ă i sau mai multe. Să rămâi pe loc sau să înaintezi şi-n ce fel ? Ce să faci ? Sa  î ncepi cu conceptualizarea  rămasului pe loc  şi  a  înaint ării  şi implica ţii sau s ă   r ă mai indiferent (la tine  însuți )? Acestea sunt întrebările.

Cine ești, cine sunt?

Rândurile de mai jos nu sunt propriu-zis despre (re)găsirea identităţii sau autocunoaştere deşi dacă vrei.... pot fi şi  despre asta. Pentru un timp oamenii fac parte constitutiv ă  din viața, din acțiunile, din gândurile, angoasele și euforiile, din liniștea și visurile tale.  Pentru același timp tu ești parte constitutivă din viața acelor oameni. Dacă timpurile voastre nu se sincronizează  atunci viețile voastre interioare coexstă.... un timp.  Dacă timpurile voastre se sincronizează  atunci viețile voastre interiare coexstă pentru un timp nelimitat, simultan cu căderile, cu zborurile, cu întoarcerile și abandonul temporar.  Ce rămâne totuși pe tărâmul rugos al amintirilor incerte și ele, poate la fel de incerte ca prezentul însuși? \