Să începem cu începutul. De fapt am început demult cu
Umorul. Atunci să reîncepem cu un altfel de început, cu cel al definirilor deloc
plictisitoare pentru că vorbim despre umor.
Ei au nevoie de o definiţie conceptuală şi mai mult decât
atât, operaţională.
De-a lungul timpului (din antichitate) s-au încercat mai
multe modalităţi de a defini umorul, ajungându-se în prezent la concluzia că
este un concept multifaţetat şi complex.
Cum ai defini umorul ?
Deşi, în mod esenţial, umorul este perceput ca un tip de joc mental care implică o atitudine neserioasă a evenimentelor şi ideilor, R.
Martin (despre care vorbeam în Umorul) afirmă că umorul îndeplineşte mai multe
funcţii “serioase”, sociale, cognitive şi emoţionale.
Te-ai putea întreba, cum au făcut-o şi el şi colaboratorii
săi, şi eu (mai ţii minte în Umorul ?):
- care sunt
procesele mentale implicate în a înţelege gluma sau a percepe ceva că
fiind amuzant?
- cum este
umorul procesat de creier şi ce efecte are asupra corpului ?
- de ce radem
ca răspuns la un stimul amuzant ?
- de ce este
umorul atât de plăcut?
- ce rol are
umorul în interacţiunile cu ceilalţi?
- este un bun
simţ al umorului benefic pentru sănătatea fizică şi mentală?
- întotdeauna
umorul este benefic?
Termenul "umor" îşi are originea în teoria clasică
greacă a celor patru umori sau fluide corporale (sânge, flegmă, bilă neagră,
bilă galbenă), despre care s-a gândit că ar influenţa toate aspectele legate de
funcţiile fizice şi psihice.
Acesta a evoluat într-o conotaţie de spiritualitate, amuzament, şi râs deşi nu neapărat într-un sens
binevoitor.
Apoi, s-a făcut distincţia între alte fenomene legate de
râs:
• spiritualitate
• comedie
• sarcasm
• ironie
• satiră
• ridicol
şi umor.
În acest caz umorul însemna a fi simpatic, tolerant şi binevoitor în amuzamentul faţă de
imperfecţiunile lumii.
Primii care au menţionat umorul în puţine lucrări (chiar
câteva) au fost filosofii, desigur. Cine altcineva în anticitate ?
Surprinzător poate fi modul negativ prin care cei mai mulţi
filosofi au făcut referire la umor . Comentariile filosofice cu privire la râs
şi umor s-au axat pe râsul dispreţuitor
sau batjocoritor sau care conferă putere celor care râd de oameni, mai
degrabă decât pe comedie, spirit sau glume.
Platon
Râsul la comedii este o formă de maliţiozitate pe care o
defineşte
în termenii sadismului.
În comedie spectatorii obţin plăcere din nefericirea altora
exprimată prin ignoranţa sau infirmitate.
Aristotel
Umorul este benefic atunci când există cu moderaţie.
R. Descartes
Ar putea fi potrivit în anumite situaţii.
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Spune-ți părerea!